تنیس روی میز

قوانین قدیمی و جدید پینگ پنگ

قوانین-پینگ-پنگ

در این وبلاگ قصد داریم چند قانون اصلی و همچنین جدید تنیس روی میز را به صورت کوتاه و قابل درک توضیح دهیم. از آنجایی که بعضی از قوانین پینگ پنگ با گذشت زمان تغییر کرده‌اند، بهتر است که با قوانینی که به تازگی جایگزین قوانین قبلی شده‌اند، آشنا شوید.

Scoring

1.امتیاز‌دهی

در گذشته بازیکنان پینگ پنگ تا کسب 21 امتیاز به بازی ادامه می‌دادند و برای بردن مسابقه باید دو ست را برنده میدان می‌شدند. بازیکنان به طور متناوب پنج سرویس داشتند. اکنون بعضی از این قوانین اصلاح شده‌است که نگاهی به این تغییرات می‌اندازیم.

Points​

2.امتیاز

هر ست تا کسب 11 امتیاز ادامه پیدا می‌کند. در صورت تساوی اگر نتیجه 10:10 باشد، بازی متوقف نمی شود و تا زمانی که یکی از دو بازیکن دو امتیاز متوالی را کسب کنند، ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از امتیاز 10:10، بازیکنان یک به یک سرویس می‌زنند.

Edges

3.لبه میز

چند قانون برای زمانی که توپ به لبه میز برخورد می‌کند وجود دارد. وقتی توپ به لبه میز حریف فرود می‌آید، اینطور نیست که همیشه یک امتیاز برای شما ثبت شود. اگر توپ از روی تور عبور کرد و به لبه میز برخورد کرد، امتیاز برای شماست. اما اگر توپ به کنار یا از کنار تور عبور کند و به لبه میز حریف برخورد کند، در بعضی موارد امتیازی برای شما ندارد.
اگر توپ از کنار تور رد شود (توپ از روی تور عبور نکند) و به لبه میز حریف برخورد کند، ممکن است امتیاز را از دست بدهید، زیرا جهش توپ مهمترین نکته برای کسب امتیاز است.
در این حالت، جهتی که توپ روی لبه جهش پیدا می‌کند، تعیین کننده برنده امتیاز است. اگر توپ از لبه به سمت بالا پرید (بدون توجه به زاویه)، امتیاز می‌گیرید. اما اگر توپ از لبه به پایین افتاد، امتیاز را از دست می دهید. هر دو نمونه در تصویر زیر نشان داده شده‌است.

پینگ-پنگ-قوانین
Ball Cracking

4.ترک خوردن توپ

اگر توپ در تماس با چوب راکت شما ترک بخورد، آن ست مجدداً تکرار می‌شود. این قانون قبلا وجود نداشت و به تازگی به قوانین تنیس روی میز اضافه شده‌است.
در گذشته در صورت ترک خوردن توپ، امتیاز به حریف داده می‌شد. اما امروز به دلیل بازی فیرپلی، آن ست را مجدداً تکرار می‌کنند، چون نمی‌توان حدس زد که در صورت عادی بودن شرایط حریف قادر به برگشت توپ خواهد بود یا خیر.

Hitting the ball

5. ضربه زدن به توپ با انگشتان یا دسته چوب راکت

اگر توپ را با موفقیت با دسته چوب راکت (به جای لاستیک) یا با انگشتی که روی دسته نگه داشته شده برگردانید و حریف نتواند به توپ ضربه بزند، شما یک امتیاز دریافت خواهید کرد. این قانون نیز در گذشته اینطور نبود.
برگرداندن توپ با هر چیزی جز رویه چوب راکت یک امتیاز به نفع حریف در نظر گرفته می‌شد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این امتیاز فقط در صورت برخورد با انگشتان دست محسوب می‌شود و اگر توپ به سایر قسمت های دست برخورد کند، امتیازی نخواهد داشت.

Touching the ball with hands

6. لمس کردن میز با دست

اگر میز پینگ پنگ را با دستی که چوب راکت را نگه نداشته‌اید لمس کنید، امتیاز به طور خودکار به حریف تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر شما نباید از دست خود به عنوان پشتیبان استفاده کنید. همچنین با حرکت دادن جدول نیز یک امتیاز را از دست خواهید داد.

Let

7. تکرار سرویس

در سرویس، اگر توپ به تور برخورد کرد و به سمت حریف فرود آمد، ضربه مجدداً تکرار می‌شود. در اصطلاح پینگ پنگ به این حالت Let می‌گویند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخلاف تنیس می‌توانید در دفعات نامحدود توپ را بودن از دست دادن امتیاز سرو کنید و فقط هر بار سرویس را تکرار خواهید کرد.

Double rules

8. قوانین بازی دو نفره

قوانین بازی دونفره چندان پیچیده نیستند. اگر از بازیکنان مبتدی هستید، فقط باید کمی توجه کنید و به سرعت به این قوانین عادت کنید.
بازی‌های دو نفره فقط دو تفاوت اصلی با مسابقات انفرادی دارند. بازیکنان باید سرویس را از فورهند سمت راست خود به فورهند سمت راست حریف به صورت قطری اجرا کنند. اگر چپ دست هستید، می‌توانید با بک هند سرویس بزنید..
برخلاف تنیس که یک بازیکن می‌تواند چند بار به توپ ضربه بزند، قوانین در تنیس روی میز متفاوت است. هر بازیکن باید به طور متناوب به توپ ضربه بزند و حرکت کند تا بازیکن دیگر بتواند حرکت خود را انجام دهد.
قانون دیگر مربوط به سرویس است. در بازی دونفره نیز سرویس‌ها هر دو امتیاز عوض می شوند. یعنی هر بازیکن دو بار نوبت سرویس زدن دارد و سپس نوبت حریف است. اگر بازی مساوی شود، به صورت یک سرویس یک سرویس ادامه پیدا خواهد کرد و تیمی که دو امتیاز بیشتر از تیم مقابل کسب کرد، برنده مسابقه خواهد شد.

Equipment Rules

9. قوانین تجهیزات

رویه‌های روی چوب راکت پینگ پنگ شما باید یکی قرمز و دیگری مشکی باشد. قطر توپ باید 40 میلی متر باشد. ابعاد میز پینگ پنگ استاندارد نیز تقریباً به صورت 2.74 متر طول، 1.525 متر عرض و 76 متر ارتفاع می‌باشد.

تور پینگ پنگ نیز دارای ابعاد مشخصی دارد که باید رعایت شود. ارتفاع تور 15.25 سانتی‌متر است و در امتداد مرکز عرض میز امتداد پیدا می‌کند. میز با تور به دو قسمت تقسیم می‌شود.

10. شروع مسابقه

اولین قانون قبل از شروع بازی مشخص کردن فردی است که باید سرویس اول را بزند. این بازیکن را داور با پرتاب سکه انتخاب می‌کند. بازیکنی که در پرتاب سکه برنده می‌شود، می‌تواند بین سرویس زدن یا واگذار کردن سرویس به حریف و همچنین یک طرف خاص از میز یکی را انتخاب کند.
در بازی های دوستانه، برای تعیین اینکه چه کسی اول سرویس اجرا می‌کند، یک بازیکن می‌تواند توپ را در یک دست زیر میز پنهان کند و دیگری حدس بزند که در کدام دست او قرار دارد.

11. قوانین سرویس

طبق قوانین رسمی ITTF، بازیکنان تنیس روی میز باید سرویس را با دست باز انجام دهند و توپ باید حداقل 16 سانتی متر به صورت عمودی پرتاب شود.
علاوه بر این، حریف باید دید واضحی از چوب راکت در هنگام تماس با توپ داشته باشد، بنابراین کسی که سرویس میزند نمی‌تواند چوب را با بدن یا دست دیگری مخفی کند. این قانون در مورد رقابت‌های دو نفره نیز صدق می‌کند.
هنگام سرویس، بازیکن باید ابتدا به توپ از سمت خود ضربه بزند، سپس این توپ باید بدون تماس با تور، به قسمتی از میز حریف برخورد کند.
اگر توپ به تور برخورد کرد و سپس به قسمت حریف فرود آمد، بازیکن سرویس را تکرار می‌کند. که همانطور که قبلاً به آن اشاره شد به آن "Let" می‌گویند. بازیکنان پینگ پنگ می‌توانند let را در دفعات نامحدود تکرار کنند، بدون اینکه امتیازی را از دست دهند. در صورت تساوی ، بازیکنان یک به یک سرویس می‌زنند.

منبع:

Tabletennistop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *