تنیس روی میز, دسته‌بندی نشده

پروفایل تیموبول، ستاره آلمانی

تیمو-بول

تیموبول در کشور آلمان در شهر ارباخ به دنیا آمد و در سال‌های اولیه زندگی خود از 4 سالگی شروع به بازی تنیس روی میز کرد. برخلاف بسیاری از بازیکنان، تیموبول تحت فشار والدینش به سمت این رشته ورزشی نرفت و خود به تنهایی تصمیم به شروع پینگ پنگ گرفت.

از همان روزی که پدر تیمو یک میز پینگ پنگ را با خود به خانه آورد، بول عاشق این بازی شد. پدر تیموبول از بازیکنان خوب پینگ پنگ بود و با خوشحالی وظیفه مربیگری تیمو را از سنین پایین برعهده گرفت.

البته بول به ورزش‌های دیگر مانند تنیس و فوتبال نیز علاقه داشت و در کل یک جوان فعال بود. پدر تیموبول به دلیل علاقه زیاد پسرش به تنیس تمام تلاشش را برای ساخت یک زمین تنیس کرد اما موفق به گرفتن مجوز‌های لازم نشد.

1. بیوگرافی

در سال 1986، بول برای اولین تیم خود به نام TSV Höchst ثبت نام کرد. هلموت همپل، مربی این تیم متوجه استعداد بی نظیر بول در هشت سالگی شد و توجه ویژه‌ای به آموزش او داشت.

بول در سال 1994 تیم خود را تغییر داد و برای باشگاه FTG فرانکفورت در دسته دوم بازی کرد. شهرت بول از این تیم آغاز شد و پس از یک سال، TTV Gönnern از او خواست که به تیم آنها بپیوندد. تیمو برای حضور در این تیم مجبور بود که 170 کیلومتر را تا هوخست سفر کند.

در آن سال او به رتبه پنجم دست پیدا کرد و به همین دلیل نتوانست به همراه تیم جدیدش مقابل بهترین بازیکنان تیم‌های حریف قرار بگیرد. از آنجایی که بول فقط یک بازی را در تمام فصل به حریف واگذار کرد، TTV Gönnern موفق شد که به Tischtennis-Bundesliga صعود کند. تیمو در سطح ملی تنیس روی میز رقابت کرد و در 14 سالگی در مسابقات متعددی پیروز شد. بول از جمله بازیکنان برتر نسل خود محسوب می شود و در حال حاضر یک بازیکن حرفه ای تنیس روی میز است.

بول علاوه بر بازی تنیس در چند فیلم آلمانی به عنوان بازیگر نیز حضور پیدا کرد. می‌توان گفت که سال 2018 سال برجسته زندگی تیمو بول بود زیرا در این سال به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ این رشته ورزشی شناخته شد. او چند بار به ویژه در سال های 2003 و  2011 مقام اول را کسب کرد.

تیمو بول به خاطر تاپ اسپین فورهند و لوپ بک هند سریع و رعدآسای خود معروف است. بول ترجیح می‌دهد که با دست چپ خود بازی کند. تیمو بول همچنین از رویه دیگنیس 09 برای چوب راکت‌های ALC خود از جمله  Butterfly Timo Boll استفاده می‌کند.

هم تیمی فعلی او در بازی‌های دو نفره پاتریک فرانزیسکا است. بول یکی از پیشگامان تکنیک تحول آفرین لوپر دو بال (بازیکنانی که قادر به اجرای لوپ با فورهند و بک هند هستند) بود.  او به جای استفاده از بلاک غیرفعال، از بلاک اسپین برای اعمال فشار بیشتر بر روی حریفان خود استفاده می‌کند.

تیمو بول یکی از بهترین بازیکنان پینگ پنگ است و به دلیل توانایی بالایش در تولید اسپین‌های زیاد، به ویژه در تاپ اسپین توجه جامعه ورزشی را معطوف خود کرده است.

تیمو بول توانسته است که به کارگیری چند تکنیک مانند استفاده از مچ دست برای درایوهای قدرتی و اجرای ضربات سرعتی مکرر، موقعیت برتر خود در رقابت‌ها را حفظ کند.  استفاده از توپ‌های سلولوئیدی به او کمک می‌کند که از این تاکتیک‌ها بیشترین سود را ببرد و حریفان را تحت فشار قرار می‌دهد.

بعد از ظهور توپ پلاستیکی و تبدیل شدن آن به استاندارد مسابقات حرفه‌ای، بول بیشتر بر روی تکنیک ضد تاپ اسپین خود در فورهند و بک هند تمرکز کرد. او در سال 2019 به فینال اوپن استرالیا صعود کرد و با تکیه بر این مهارت‌ها با فن ژندونگ مرد شماره 1 تنیس روی میز جهان روبرو شد.

2.دارایی

دارایی خالص (Net Worth) تیموبول حدود 7 میلیون دلار است. بیشتر درآمد تیموبول از حرفه بازیگری و تنیس روی میز تأمین می‌شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تیموبول مبلغ بسیار باورنکردنی را نیز از طریق مشارکت با برندهای مختلف دریافت می‌کند.

تیموبول در رتبه دوم در میان ثروتمندترین بازیکنان تنیس روی میز جهان قرار گرفته است. بول همچنین ثروتمندترین بازیکن تنیس روی میز اروپایی است. تیمو در سال 2017 در سوپرلیگ چین 16000 دلار برای هر بازی کسب کرد.

تیموبول در هر فصل حدود 35000 دلار درآمد دارد و علاوه بر این مبلغ قابل توجهی از طریق جوایز مختلف دریافت می‌کند. وی در حال حاضر نزدیک به 100 هزار دلار از باشگاهش درآمد دارد.

3. تجهیزات

برند باترفلای با همکاری تیموبول چوب راکت خاصی به اسم این بازیکن طراحی و عرضه کرده است. کمپانی باترفلای از سال 1993 حامی مالی او بوده است و روابط تجاری قوی بین آنها برقرار است.

بول با چوب‌های راکت مختلفی از جمله Butterfly Viscaria و Timo Boll Spirit بازی کرده است.

اما، بعد از تولید Timo Boll ALC عاشق این چوب راکت شد و تا مدت زیادی این چوب راکت در رقابت‌های خود استفاده می‌کرد.

او همچنین در گذشته انواع رویه‌ها را امتحان کرده است و برای مدت طولانی از Tenergy 05 در هر دو طرف بک هند و فورهند استفاده می‌کرد. بول با سری جدید Dignics نیز بازی کرده است و Dignics 09C را کاملاً مناسب سبک بازی خود می‌داند.

تیموبول تا کنون به برند تنیس روی میز باترفلای وفادار بوده است و از تجهیزات این کمپانی در مسابقات جهانی خود استفاده می‌کند.

 

4. تیموبول ALC

تیموبول که از قهرمانان اروپا است ترجیح می‌دهد از چوب راکت Timo Boll ALC در رقابت‌های جهانی خود استفاده کند که نشان از کیفیت بالای این چوب راکت دارد. تیمو با مشارکت با مهندسان کمپانی Butterfly این چوب راکت که کمی سریع تر از چوب راکت قبلی وی بود طراحی کرد. این چوب راکت به او این اجازه را می‌دهد ضربات تاپ اسپین قدرتمندی را ایجاد کند.

چوب راکت تیموبول ALC از هر نظر چشمگیر و بی عیب و نقص ساخته شده است. دسته و چوب این راکت از فیبر کربن ساخته شده‌است، سبک وزن بوده و در عین حال مستحکم است. این چوب راکت مچ دست شما را خسته نمی‌کند و ثبات بیشتری به شما می‌دهد. قدرت جذب بالای این چوب راکت نیز اجازه اجرای ضربات قدرتی را خواهد داد.

تصمیم تیمو برای همراهی با ALC به او کمک کرد تا جایگاه خود را در رتبه‌های اول حفظ کند و با موفقیت حریفان چینی خود را با ترکیبی ایده آلی از سرعت و چرخش پشت سر بگذراند.

از زمان جوانی، او بارها و بارها برترین بازیکنان چین را شکست داده است و احترام زیادی از سوی رقیبان خود کسب کرده است. طرفداران تیموبول در سراسر آلمان و جهان رو به افزایش است.

او سبک سال 2008 خود را تغییر داده است تا بتواند با سرعت بیشتر برنده میدان شود. این سبک جدید بازی به او کمک کرد تا پس از آسیب دیدگی در سال‌های 2015 و 2016 با موفقیت به بازی برگردد.

5. زندگی روزمره

تیمو هر زور زود بیدار می‌شود و از جوی دو سر و میوه در وعده صبحانه خود استفاده می‌کند. او به مدت 20 تا 30 دقیقه بعد از صبحانه تمرینات گرم کردن انجام می‌دهد. یوگا، دویدن و سایر تمرینات ورزشی بخشی از برنامه گرم کردن تیمو است و به دنبال آن تمرینات با کش بدنسازی را شروع می‌کند.

خوردن میوه و نوشیدن آب از اهمیت بالایی برای تیمو برخوردار است. به عقیده او نوشیدن آب برای فعال ماندن در طول روز ضروری است. یک حقیقت جالب در مورد بول این است که او از رفتن به باشگاه بیزار است و معتقد است که می‌توان با ورزش در خانه هم سلامتی خود را حفظ کند.

تیمو همچنین به طور منظم در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه تمرین می‌کند. وی تقریباً 15 ساعت در هفته را به تمرین پینگ پنگ اختصاص می‌دهد. تیموبول از اتلاف وقت متنفر است و با تمرین مستمر سعی می‌کند مهارت‌های خود را به طور چشمگیری افزایش دهد.

6. اوقات فراغت

تیمو بدون شک از مکان های زیادی در سراسر جهان برای رویدادها، تعطیلات و مسابقات بازدید کرده است. او به جز سفر برای بازی علاقه زیادی به تعطیلات دارد و از مکان‌های مختلف دیدن می‌کند.

بول در مصاحبه‌ای گفته است که دوست دارد برای تعطیلات نزدیک اقیانوس، دریا و آب باشد و تعطیلات خود را در کنار همسر و فرزندانش بگذارند.

7. دستاوردها

  • انفرادی جام جهانی: (2 بار) – 2002، 2005
  • بازی‌های اروپایی: 2019
  • قهرمانی اروپا (7 بار): 2007 – 2011، 2017، 2019
  • مسابقات قهرمانی اروپا دونفره مردان (5 بار): 2002 – 2010
  • انفرادی قهرمانی اروپا (8 بار): 2002، 2007، 2008، 2010، 2011، 2012، 2018، 2021
  • ستاره تنیس روی میز مرد ITTF : 2017
  • ورزشکار سال در هسن: 2006، 2008، 2010
  • قهرمان سوپرجام اروپا: 2007، 2008، 2009
  • مسابقات جهانی تنیس روی میز: مدال برنز – در المپیک 2020، مدال طلا – در سال 2011 – روتردام

8.آینده این افسانه تنیس روی میز

بول در مصاحبه ای در سال 2019 اعتراف کرد که از بازنشستگی می‌ترسد. او در ادامه گفت که تنها حوزه‌ای که واقعاً در آن مهارت دارد، تنیس روی میز است. او از چهار سالگی به این ورزش مشغول بوده و خداحافظی با این ورزش برای او بسیار سخت است.

البته تیموبول 40 ساله در حال حاضر قصد خداحافظی از پینگ پنگ را ندارد. تیمو اگر بتواند به عملکرد فوق العاده خود ادامه دهد، همچنان در مسابقات حضور خواهد داشت.

تیموبول گفته است که ممکن است پس از بازنشستگی گلف را انتخاب کند. او و همسرش در گذشته به بازی گلف علاقه زیادی داشتند و مطمئناً پس از بازنشستگی زمان بیشتری برای بازی خواهند داشت.

منبع:

tabletennistop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *