تنیس روی میز

چه نوع چوبی مناسب سبک بازی شماست؟

انواع-چوب-پینگ-پنگ

شاید شما هم با واژه‌های ناآشنا مانند Ayous، Ash، Hinoki وغیره در مشخصات چوب‌های راکت مختلف برخورد کرده باشید. این واژه‌ها نوع چوب مورد استفاده در ساخت لایه‌های راکت را نشان می‌دهند و با آگاهی از انواع و گونه‌های این چوب‌ها می‌توانید به بسیاری از سوالات مربوط به راکت‌های پینگ پنگ پاسخ دهید. مشخصاً چوب از مهمترین مواد مورد استفاده در ساخت راکت است و در عین حال یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در جامعه تنیس روی میز محسوب می‌شود.
بنابراین، در این وبلاگ به سوالاتی مانند چه نوع چوبی ایده آل است، چرا از چوب‌های مختلف در ساخت چوب راکت استفاده می‌شود و چه راکت‌هایی از این نوع چوب‌ها استفاده می‌کنند، پاسخ داده خواهد شد. با وبلاگ‌های هفتگی فروشگاه اینترنتی تجهیزات ورزشی کامیار اسپرت همراه باشید.

انواع چوب

چوب‌های راکتی که از مواد چوبی مختلف ساخته شده‌اند، ویژگی‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل باید این چوب‌ها را با توجه به سبک بازی خود انتخاب کنید تا ضرباتی سریع، قدرتی و یا با لمس نرم داشته باشید.  

البته قبول داریم که انتخاب همیشه آسان نیست، زیرا از بیش از 40 نوع چوب برای راکت‌های تنیس روی میز استفاده می‌شود. حتی گاهی بعضی افراد در مورد اینکه کدام چوب در بین بازیکنان حرفه‌ای محبوب‌تر است یا کدام چوب بهتر است کنجکاو هستند.

به همین منظور در ادامه مرور مختصری بر بهترین چوب‌هایی که توسط سازندگان و متخصصان تنیس روی میز ترجیح داده می‌شوند و ویژگی های منحصر به فرد هر یک از آنها خواهیم داشت.

1.Ayous

آیوس یک چوب آفریقایی بادوام است که در کامرون، کنگو و نیجریه یافت می‌شود. وزن این چوب سبک تا متوسط بوده و به دلیل دوام و انعطاف پذیری، کاربرد زیادی در ساخت چوب‌های راکت دارد. این چوب نرم آفریقایی فشردگی بالایی دارد و برای ساخت لایه بیرونی یک گزینه عالی است.

آیوس-نوع-چوب-پینگ-پنگ

الف. ویژگی‌ها

چوب Ayous کاربردهای متعددی دارد و در بخش‌های مختلف بسیاری از چوب‌های راکت از جمله هسته، لایه های بیرونی و روکش بیرونی استفاده می‌شود. هر یک از لایه‌های این تخته چندلای کامپوزیتی به طور جداگانه تحت گرما و فشار با فشرده می‌شوند تا در آنها ویژگی‌هایی مشابه با چوب‌های سخت ایجاد شود.

هر لایه روکش در جهات مختلف فشرده می‌شود تا سایر لایه‌ها در هنگام خم شدن شکافته نشوند. علاوه بر این برای کنترل بیشتر سفتی در جهات مختلف افزایش پیدا می‌کند.

ب. مزایا

ج. سبک بازی

چوب آیوس برای بازی‌های رقابتی و ضد حملات نزدیک به تور یک گزینه ایده‌آل است. معمولاً از این چوب در راکت های کنترلی یا چرخشی استفاده می‌شود.

بیشتر چوب‌های راکت Stiga با Ayous ساخته شده اند.

دو عدد از پرفروش‌ترین محصول کمپانی باترفلای، چوب راکت کربنی آندری گروبا و باترفلای هینوکی شیک 5 نیز در روکش بیرونی خود دارای چوب Ayous هستند.

2. Ash

اَش از آن دسته چوب‌هایی است که عملکرد بسیار خوبی به عنوان لایه داخلی در انواع مختلف چوب‌های راکت دارد. این چوب از نظر ظاهری دودی رنگ است و به همین دلیل از واژه اَش که به معنی خاکستر است برای نامگذاری آن استفاده شده‌است. چوب Ash بسیار شبیه به چوب رُزوود است و برای محافظت از آن باید روغن‌کاری شود.
وزن متوسط این چوب آن را به یک انتخاب عالی برای راکت‌های تمام چوبی تبدیل کرده است. خاصیت سفتی Ash نیز عملکرد آن در سبک های بازی تهاجمی و قدرتی را افزایش داده است و باعث شده است که برای چوب‌های راکت سنگین تر نیز مناسب باشد.

نوع-چوب-پینگ-پنگ-اش

الف. ویژگی‌ها

اَش یک چوب سنگین با ضخامت 11-13.5 میلی متری است که با لاک الکل پوشیده می‌شود. این چوب سخت و سنگین بوده و دارای حلقه‌های رشد محکم است. از این رو در راکت‌های تمام چوب با مشخصات مشابه کاربرد دارد.

استفاده از Ash با چوب‌های نرم‌تر می‌تواند سرعت راکت را بدون کاهش کنترل، به طور باورنکردنی افزایش دهد.

ب. مزایا

ج. سبک بازی

واکنش‌دهی این چوب بسیار سریع است و در ترکیب با لیمبا یا کوتو کنترل کافی به بازیکنان خواهد داد. ترکیب این چوب برای لوپرهایی که به دنبال چرخش بیشتر هستند بسیار مناسب است.

برخی از سازندگان معتبر چوب راکت مانند Rei Li از این چوب به طور انحصاری در راکت‌های تمام چوب خود استفاده می‌کنند.

3. Kiso Hinoki

کیسو هینوکی یک چوب سبک، محکم و با کیفیت برای چوب‌های راکت چند ستاره و با سطح بالا است. کیسو از یک درخت سَرو خاص تولید می‌شود. یک نکته جالب توجه این است که از این درخت فقط زمانی که 300 سال یا بیشتر قدمت داشته باشد برای ساخت کیسو استفاده می‌شود. این درخت فقط در ژاپن رشد می‌کند.

الف. ویژگی‌ها

Kiso hinoki حداکثر چرخش را برای اجرای تکنیک چاپ ایجاد می‌کند و هنگام ضربات پوش و اسمش سرعت بالایی به چوب راکت می‌دهد. این این ویژگی‌ها شما می‌توانید یک بازی قدرتی و در عین کنترل شده را ارائه دهید.

از دیگر ویژگی‌های این چوب عملکرد بسیار خوب آن در اجرای لوپ، درایو و لوپ‌های بک هند با اسپین‌های تمام نشدنی است.

ب. مزایا

ج. سبک بازی

بدون شک چوب Kiso Hinoki یک گزینه عالی برای بازی‌های بسیار تکنیکی و تاپ اسپین‌های تند و تیز یا یک بازی کوتاه با چاپ‌های فوق سرعتی و کانترلوپ است.

این چوب سنتی ژاپنی برای هسته چوب‌های راکت Ajisai، Mizutani و بسیاری از راکت‌های ژاپنی با کیفیت و برخی از چوب‌های راکت چینی استفاده می‌شود.

4. Aniegre/Asanfena​

آنیگر از در دسته چوب‌های بادوام، صاف و سبک قرار دارد برای انواع چوب‌های راکت مناسب است. رنگ آنیگر مایل به قهوه ای روشن (زرد) است و عمدتاً از این چوب آفریقایی به عنوان روکش سطح راکت‌های تنیس روی میز استفاده می‌شود.

الف. ویژگی‌ها

از ویژگی‌های بارز چوب آنیگر کیفیت، کلاس و احساس بالای آن است. این نوع چوب برای ساخت برخی از با کیفیت‌ترین چوب‌های راکت سفارشی در جهان استفاده می‌شود. لایه رویی چوب Anigre به ضخامت  یک سانتی متر سمباده کشیده شده است و سطحی بدون اصطکاک دارد که کنترل و لمس بهتری به بازیکنان جین رقابت ارائه می‌دهد.

ب. مزایا

ج. سبک بازی

از آنجایی که کنترل چوب‌راکتی که با این چوب ساخته شده‌است آسان تر است، انتخاب خوبی برای بازیکنان مبتدی است. علاوه بر این، برای بازیکنان همه جانبه و کسانی که به دنبال یک چوب باکیفیت، کنترلی و با سرعت مطلوب هستند، مناسب است.

در لایه های بیرونی باترفلای ماتسوشیتا پرو و سوئد اکسترا از چوب آنیگر استفاده شده‌است.

5. Balsa

شاید چوب‌های راکتی که از Balsa ساخته شده‌اند بعضی از حرفه‌ای ترین و سریع ترین راکت‌های تنیس روی میز امروزی باشند. بالسا به دلیل با دوام و سبک وزن بودن اغلب برای هسته یا دسته‌های تنیس روی میز استفاده می‌شود.

همانطور که اشاره شد این چوب بسیار سبک وزن و ارتجاعی است. از این رو، در ساخت انواع راکت‌های سرعتی، دفاعی، آهسته و غیره استفاده می‌شود. استفاده از بالسا در هسته راکت  ضربه پذیری آن را افزایش می‌دهد و اجازه بازگشت سریع توپ را می‌دهد. وقتی توپی به بالسا برخورد می‌کند، توپ با جهشی به بیرون پرتاب می‌شود.

الف. ویژگی‌ها

وزن بالسا در مقایسه با سایر هسته های چوبی، بسیار سبک است و بدون اینکه کنترل زیادی از دست برود؛ سرعت را افزایش می‌دهد. ارتجاعی بودن آن بسیار مناسب اسپین و لوپ است. البته اگر زمان و تجربه کافی برای تمرین با چوب‌های فایبرگلاس را ندارید، ممکن است کنترل این چوب‌ها برای شما کمی سخت باشد.

ب. مزایا

ج. سبک بازی

استفاده از چوب بالسا در ساخت چوب‌های راکت همه جانبه به دلیل توانایی بالای آن در ایجاد اسپین محبوبیت بیشتری دارد. وجود Balsa  در هسته راکت استحکام آن را افزایش داده و آن را برای حمله و دفاع ایده‌آل می‌سازد. از این رو، بازیکنان هجومی که به دنبال سرعت عالی، کنترل و چرخش سریعتر هستند، می‌توانند از چنین چوبی استفاده کنند.

 Butterfly Balsa Carbon X5 و Victas Balsa 8.5 دو عدد از محبوب ترین چوب‌های راکت با چوب Balsa هستند.

منبع:

Tabletennistop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *