تنیس روی میز

چگونه مانند یک حرفه ای سرویس بزنیم؟

اگر از بازیکنان حرفه ای سوال کنید ضروری ترین مهارت برای موفقیت در پینگ پنگ چیست شاید اکثر آنها یک پاسخ مشخص به شما بدهند. کدام قسمت از بازی است که بازیکن کنترل کامل بر آن دارد؟ چه چیزی بازیکن خوب و معمولی را از هم متمایز میکند؟ سرویس خوب ! هر پوئن با یک سرویس آغاز میشود و اگر سرویس شما کیفیت بالایی نداشته باشد در ادامه برتری را از دست میدهید. برای همین ضروری است انواع سرویس و پیچ را برای اجرای یک سرویس قوی یاد بگیرید.

سرویس خوب فرصتی است تا کنترل بازی را در دست بگیرید. نکته مهم در یادگیری سرویس ، تکرار و تمرین زیاد است. همچنین باید روی انواع پیچ ها تسلط داشته باشید.

برای یادگیری سرویس لازم است پشت میز و حتی خارج از میز تمریناتی را انجام دهید. در ابتدا اگر فقط سعی در سرویس زدن پشت میز پینگ پنگ را داشته باشید ممکن است برای اینکه توپ به درستی عبور کند مجبور شوید حرکت دست خود را تغییر دهید و به خوبی یاد نگیرید. اگر خارج از میز تمرین کنید میتوانید روی ایجاد انواع پیچ و سطح تماس راکت با توپ تمرکز کنید.

سرویس فان ژن دونگ

قوانین سرویس پینگ پنگ

برای زدن سرویس میبایست قوانینی را رعایت کنید تا داور از شما خطا نگیرد.

والدنر استاد سرویس های گول زننده بود البته در زمانی که میتوانستید توپ را از دید حریف مخفی کنید. والدنر حریفان را به اشتباه می انداخت و حملات خود را انجام میداد. اما قوانین دیگر اجازه مخفی کردن توپ توسط بدن را نمیدهند.

طبق قوانین توپ باید به صورت عمودی پرتاب شود و حداقل 15 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. همچنین توپ باید بدون چرخش به سمت بالا پرتاب شود.

شاید در برخی از مسابقات مشاهده کرده باشید که قوانین به طور کامل اجرا نشوند مثلا در بعضی مواقع توپ کاملا صاف به هوا پرتاب نشود یا با بدن مخفی شود. اگر داور مسابقه سخت گیر باشد با مشکل جدی مواجه خواهید شد. بنابراین بهتر است قوانین را رعایت کنید.

رویه مناسب

شما با هر رویه ای میتوانید سرویس بزنید اما برای ایجاد یک سرویس پر پیچ به رویه معمولی نیاز دارید زیرا رویه های دانه دار پیچ کمتری به توپ میدهند. بعضی افراد برای اجرای سرویس راکت را میچرخانند و هنگام بازی آن را به جهت عادی بر میگردانند.

رویه های چینی دارای سطح چسبناک هستند و مزیت آنها این است که توپ را آهسته تر رها میکنند و ایجاد یک سرویس کوتاه و پر پیچ ساده تر است. اما رویه های حمله ای اروپایی جهش بیشتری دارند و اجرای سرویس کوتاه و پر پیچ با آنها دشوار تر است و نیازمند تمرین بیشتری میباشد.

آموزش سرویس تنیس روی میز

اهداف سرویس

حالا فرض کنید حریف رو به روی شما ایستاده است. از اجرای سرویس خود چه اهدافی دارید؟

اولین هدف این است که کاری کنید تا حریف نتواند سرو شما را پاسخ دهد. سرویس سرعتی به خارج میز باعث میشود بسیاری از بازیکنان به اشتباه بیفتند و گارد تدافعی شان به هم بریزد و امتیاز را از دست بدهند. البته این نوع سرویس برای سطح مبتدی و متوسط کاربردی تر است زیرا در سطح حرفه ای حریف به سرعت دست شما را میخواند و توپ خارج از میز شما را با ضربات سرعتی پاسخ میدهد.

هدف بعدی شما این است که پاسخ دلخواهتان را از حریف دریافت کنید و بتوانید در برگشت حملات قدرتمندی را انجام دهید. مثلا افرادی که ضربات فورهند قوی دارند با ایجاد پیچ بقل کوتاه خود را آماده حمله میکنند.

آخرین هدف این است که مانع برگشت توپ به صورتی شوید که برنامه بازی شما را به هم بریزد. به همین دلیل است که سرویس های کوتاه پر پیچ زیادی زده میشود زیرا حتی در سطح حرفه ای حمله روی این پیچ ها دشوار است.

هر سه هدف به هم مرتبط هستند ، البته هدف دوم اهمیت بالاتری دارد. انتخاب نوع سرویس به توانایی حریف نیز بستگی دارد. باید تنوع را در سرویس ها رعایت کنید تا از ضعف حریف نهایت استفاده را ببرید.

سرویس پینگ پنگ

کیفیت سرویس

چهار مولفه است که کیفیت یک سرویس را مشخص میکند:

  1. ارتفاع
  2. طول
  3. پیچ
  4. فریبندگی

ارتفاع

برای اینکه سرویس شما با کیفیت باشد باید ارتفاع آن نسبت به تور کم باشد. سرویس های بلند به راحتی با حمله پاسخ داده میشوند. حریف برای حمله روی توپ های کوتاه مجبور است از ضربات با قوس بالا استفاده کند که فرصت بهتری به شما میدهد. بهترین راه برای ایجاد سرویس های کوتاه تماس راکت با توپ در نقاط پایین تر است.

طول

منظور از طول فرستادن توپ به داخل و یا خارج از میز میباشد. از نظر طول حرفه ای ترین سرویس زمانی است که شما توپ را پشت تور میفرستید. هدف این نوع سرویس مانع شدن از حمله حریف با حرکات کامل است. البته سرویس های کوتاه میتوانند به راحتی با ضربات کوتاه پاسخ داده شوند. البته از حمله حریف جلوگیری میکنند.

سرویس های سرعتی خارج از میز باعث میشوند حریف به عقب برود و تضمین میکند که بازگشت توپ نیز به انتهای میز باشد.

پیچ

پیچ نقش بسیار مهمی در کیفیت یک سرویس اجرا میکند. پیچ بالا راه های برگشت توپ را برای حریف محدود میکند. بازیکن دریافت کننده باید جهت پیچ را متوجه شود در غیر این صورت ممکن است امتیاز را از دست بدهد. اجرای سرویس های بی پیچ و کم پیچ نیز اهمیت بالایی دارد. البته در صورتی که به صورت ترکیبی با سرویس های پر پیچ استفاده شود و حریف را به اشتباه بیندازد.

سرویس سامسونو

فریبندگی

سرویس های فریبنده ، غیر از آن چیزی هستند که به نظر میرسند. و باعث میشوند حریف به اشتباه بیفتد و دریافتی مطابق با میل ما داشته باشد. تا زمانیکه به صورت عادی سرویس بزنید حرکات حریف را محدود میکنید اما توپ همان چیزی است که او انتظارش را دارد.

اجرای سرویس های فریبنده باعث میشود تا حریف مجبور شود دست شما را بخواند و به همین علت از قدرت حمله میکاهد و ضریب اشتباهات حریف را افزایش میدهد. در سطوح بالا اکثر سرویس ها با ترکیب پیچ بقل با پیچ زیر یا رو اجرا میشوند. پیچ زیر زمانی ایجاد میشود که سطح راکت را زیر توپ بکشید و پیچ رو عکس این حرکت میباشد.

بازیکنان با انجام حرکات دست قبل و یا بعد از تماس راکت با توپ باعث میشوند تا فهمیدن پیچ توپ دشوار تر شود.

نحوه حرکت مچ برای ایجاد یک سرویس فریبنده بسیار مهم است به همین علت نحوه گرفتن راکت هنگام سرویس کمی متفاوت با حالت معمول است.

سرعت نیز یک عامل مهم در ایجاد فریبندگی است. هر چه سرویس با سرعت بیشتری اجرا شود خواندن پیچ آن دشوار تر خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *