تنیس روی میز

بهترین رویه های کششی

-منظور از رویه کششی چیست؟

در سال 2008 ، شرکت باترفلای از رویه تینرژی 05 با تکنولوژی spring sponge خود رونمایی کرد که انقلابی در این صنعت محسوب می شد.

پس از ممنوعیت استفاده از چسب های سرعتی در همان سال ،تولیدکنندگان تلاش کردند با طراحی اسفنج های فنرمانند ، این فقدان سرعت را جبران کنند. برخی از افراد این تکنولوژی را تکنولوژی کششی می نامند که همچنین یک اصطلاح بازاریابی است که توسط شرکت آلمانی ESN بر سر زبان ها افتاده است.

کمپانی های دیگر اصطلاحات دیگری را ترجیح می دهند برای مثال شرکت باترفلای از اصطلاح spring sponge برای این رویه ها استفاده می کند.

اما منظور همه آنها یک چیز است ؛ یک رویه با اسفنجی که مقدار مشخصی اثر منجنیق یا catapult effect به آن می بخشد.

زمانیکه یک رویه را بصورت وارونه بر روی میز قرار می دهید، با اسفنج های کششی می توانید مقداری خم شدن رویه را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر دیده می شود ، اسفنج زرد در سمت چپ تصویر کمی به بالا انحنا پیدا کرده در حالیکه اسفنج سمت راست کاملا صاف است.

 

این نوآوری در تکنولوژی، مسئول اثر منجنیق است که اساسا یک اصطلاح فانتزی برای کلمه شتاب می باشد.

هر چه توپ سریع تر به راکت شما برخورد کند، با سرعت بیشتری به سمت حریفتان باز خواهد گشت. پرش روی ترامپولین را تصور کنید، هر چه اثر منجنیق ترامپولین قوی تر باشد به ارتفاع بالاتری پرواز می کنید.

 

-سختی اسفنج در مقابل منجنیق

هنگام تحقیق در مورد رابطه بین سختی اسفنج و سرعت آنها، گاهی اوقات اطلاعات گیج کننده و متناقضی را در وبسایت ها مشاهده میکنیم.

بعضا مقالات ادعا می کنند که رویه های نرم دارای سرعت پایین تر و در نتیجه کنترل راحت تر می باشند سپس در جاهای دیگر میخوانید که ادعا شده اسفنج نرم تر موجب فرو رفتن بیشتر توپ در رویه شده و در نتیجه منجر به افزایش اثر منجنیق یا catapult effect می گردد.
اما اگر هر دوی  این ادعا ها صحیح باشند چطور ممکن است که اسفنج های نرم همزمان دارای سرعت زیاد و همچنین قدرت کنترل بالا باشند؟

جواب سوال اینجاست: بستگی به قدرتی دارد که با آن به توپ ضربه می زنید.

با قدرت کمتر ، اسفنج های نرم این مزیت را دارند که توپ را سریع تر از اسفنج های سفت پرتاب کنند زیرا آنها به توپ اجازه می دهند که به میزان بیشتری در رویه فرو رود و اینگونه اثر منجنیق را اعمال میکنند.
یک ترامپولین را تصور کنید؛ یک بچه سبک وزن بر روی یک ترامپولین نرم بیشتر پرتاب می شود در مقایسه با یک ترامپولین سفت.

حال تصور کنید یک فرد بزرگسال سنگین وزن بر روی ترامپولین بیفتد، اگر ترامپولین نرم باشد ، فرد کمتر از بچه شتاب خواهد گرفت .

بنابراین برای یک سنگین وزن شما نیاز به یک ترامپولین سفت خواهید داشت.
همین اصل برای رویه های تنیس روی میز نیز صادق است؛ اگر شما با اسفنج نرم، ضربه ای با قدرت اندک به توپ وارد نمایید، اسفنج با استفاده از اثر منجنیق، سرعت قابل توجهی را در اختیارتان می گذارد.

با این وجود زمانیکه به مراحل بالاتر رسیدید، یاد خواهید گرفت که چگونه ضربات با قدرت بالا بزنید و آنجا به محدودیت های اسفنج نرم در سرعت بخشیدن به توپ پی خواهید برد و این زمانی است که باید رویه خود را به اسفنج های مدیوم و سخت تر تغییر دهید به منظور دستیابی به اثر منجنیق بهتر.

-رویه های کششی خطی و غیر خطی

اصطلاح افزایش سرعت خطی به معنای زیر است ؛

هنگامی که توپ به راکت برخورد می کند ، با سرعت خاصی شلیک می شود.

با شتاب خطی(با نام مستعار منجنیق)افزایش در سرعت، قابل پیش بینی تر خواهد بود زیرا سرعت تغییر نمی کند؛ مهم نیست که توپ چقدر سخت به راکت برخورد می کند و چقدر سریع به توپ ضربه می زنید.

با رویه های غیر خطی این پیش بینی دشوار تر می شود زیرا همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید ، افزایش سرعت توپ موجب رشد نمایی قدرت رویه می گردد.

این امر به ویژه در بلوک ها قابل توجه است. هنگام بلوک کردن با یک رویه غیرخطی، گاهی اوقات توپ شما ممکن است روی میز فرود بیاید و گاهی اوقات نه.

دلیلش این است که بسته به قدرت ضربه حریف شما ، سرعتی که توپ پس از برخورد به راکت شما باز میگردد می تواند کم یا بسیار بالا باشد که پیش بینی آن دشوار است.

تینرژی 05 احتمالا برجسته ترین مثال برای رویه های غیرخطی می باشد. در حالیکه دیگر رویه های کششی نظیر نیتاکو G1 یا راکزا 7 خطی هستند.

مزیت رویه های غیرخطی در این است که شما میتوانید به سرعت های بالاتر برسید، مخصوصا اگر قادر به اجرای ضربات فدرتی باشید.

با این حال این ویژگی می تواند برای بازیکنان مبتدی و متوسط مشکل آفرین باشد و فقط باید توسط بازیکنان پیشرفته ای که مهارت های لازم را کسب کرده اند، استفاده شود.

در پایان لیستی از بهترین رویه های کششی را در زیر مشاهده می کنیم؛

tenergy 05

nittaku fast arc G1

yasaka rakza 7

rozena

andro GTT 45

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *