تنیس روی میز

تکنیک فورهند فوق‌العاده ما لونگ، اژدهای تنیس روی میز جهان

ما-لونگ-فورهند

Ma Long ستاره سرشناس چینی تنیس روی میز و قهرمان انفرادی المپیک است. این بازیکن 34 ساله به عنوان بهترین بازیکن تنیس روی میز در تمام دوران ها معرفی شده است و اولین و تنها بازیکن مردی است که موفق به دستیابی Double Grand Slam شده و مدال طلای المپیک در انفرادی مردان در سال های 2016 و 2020 را از آن خود کرده است. او در مجموع به مدت 64 ماه (و 34 ماه متوالی از مارس 2015) رتبه 1 را درمیان بازیکنان برتر در اختیار داشت که یکی دیگر از اولین ها در کارنامه ورزشی این ستاره تنیس روی میز محسوب می‌شود. وی همچنین قهرمان مسابقات جهانی انفرادی مردان در سال‌های 2015، 2017 و 2019 است. فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز به دلیل افتخارآفرینی متعدد این بازیکن چینی به او لقب «اژدها» داده است. وی از سال 2014 کاپیتان تیم ملی مردان تنیس روی میز چین است.

ویژگی بازی ما لونگ کاملا مشخص است – او همیشه با یک حمله بسیار خوب، سریع و خشن شروع می‌کند و حملات و ضد حملات قدرتمندی از فاصله نزدیک یا متوسط به میز اجرا می‌کند. حرکت پاهای او در فاصله متوسط حساب شده است و لوپ‌های فورهند او دارای قوس، سرعت و قدرت بی نظیری است که ساختار بازی او را کامل می‌کند.

بک هند مالانگ در فاصله دور از میز نسبتا ضعیف است، بنابراین، همیشه سعی می کند پس از بازی دفاعی با بک هند از فورهند برای حمله استفاده کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از این ضعف، حمله با توپ سوم را با فشار زیاد بر روی حریف آغاز می کند و در هنگام دریافت توپ چهارم از کانتر لوپ استفاده می کند.

می توان گفت که سبک فعال و حمله ای ما لونگ ریشه در ذهن تهاجمی او دارد و با فورهندهای قدرتمند تا حدی بک هندهای ضعیف خود را جبران میکند. البته، بک هند این بازیکن در فاصله نزدیک به میز یک تهدید جدی برای حریفان در نظر گرفته میشود. ما لونگ با تکنیک تهاجمی “همه جانبه یا All-round” کابوس هر بازیکنی است.

تکنیک فورهند مالانگ برای مقابله با بک اسپین

استفاده از پاور لوپ برای مقابله با بک اسپین (Backspin) یکی از متداول ترین روش های هجومی است و به عنوان یکی از قوی ترین تکنیک های فورهند در نظر گرفته میشود. از آنجایی که این تکنیک یک لوپ قدرتی است، باید بر اهمیت قدرت تأکید بیشتری کرد. در اجرای این تکنیک عملاً، قوس توپ باید کم باشد و توپ باید مقدار کمی تاپ اسپین داشته باشد. سپس، با قرارگیری مناسب می‌توان به یک خروجی حداکثری دست پیدا کرد. اما بسیاری از بازیکنان تنیس روی میز بیش از حد روی قدرت تمرکز می کنند و با اجرای ضربات خیلی سنگین هماهنگی بین بازو و بدن را مختل کرده و باعث کاهش ثبات و پایداری میشوند.

هنگامی که در حال اجرای لوپ های قدرتی هستید، باید روی کنترل قوس و محل قرارگیری تمرکز کنید، سپس فقط در صورتی که قادر به حفظ ثبات خود هستید باید قدرت را افزایش دهید. از سوی دیگر، علاوه بر قدرت، ریکاوری نیز مهم است. چرخش های شما باید کنترل شده باشد و باید مطمئن شوید که وزن بدن شما قادر به اجرای این چرخش است، در این صورت ریکاوری نیز به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

ما-لونگ

تصویر 1: زمانی که مالانگ از گوشه بک هند به گوشه فورهند حرکت میکند، بدن خود را بسیار پایین نگه میدارد، پاهایش خم را خم میکند و قسمت بالایی بدنش به سمت جلو خم میشود.

تصویر 2: ما لونگ وقتی پای راست خود را حرکت میدهد به عقب میچرخد. 2 نکته اصلی در این حرکت وجود دارد: اولاً، قدم نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد، در این صورت میتوان در بهترین نقطه به توپ ضربه زد. ثانیاً قبل از اینکه بدن در موقعیت قرار بگیرد، نباید زیاد به عقب چرخید، زیرا بالاتنه باید شل باشد. علاوه بر این، مقابله با توپ های کوتاه، نت بال یا اج بال (گوشه میز) آسان تر خواهد بود. بزرگترین مشکل بازیکنان آماتور نوسان بزرگ توپ است. این فقط ضربات را از کنترل خارج می کند.

تصویر 4: ما لونگ پس از اینکه در موقعیت مناسب قرار میگیرد، سرعت چرخش های خود را افزایش میدهد. سپس، همانطور که مشاهده میکنید دستش کاملا در حالت کشیده قرار میگیرد و پای راست خود را روی زمین قرار میدهد تا بدن را به جلو حرکت دهد. استفاده از نیرو در حین حرکت بدن به سمت جلو در لوپ های قدرتی بسیار مهم است. بازیکنان آماتور نیز از قدرت ناشی از چرخش کمر استفاده می کنند، گاهی با ضربه زدن به توپ به بالا می پرند. این کار کیفیت ضربه را افزایش میدهد، اما یک عیب دارد: اگر توپ بعدی خیلی سریع نباشد یا قوس کوتاهی داشته باشد، پیش بینی به اندازه کافی دقیق نخواهد بود و نمیتوان از قدرت توپ بعدی استفاده کرد. در نتیجه، ثبات و اثر لوپ قدرتی به شدت کاهش می یابد. بنابراین، قبل از اینکه این حرکت را انجام دهید، باید کمی دورتر از میز بایستید و زمانی که به توپ ضربه می زنید باید به سمت جلو خم شوید. (در لحظه ضربه، بیشتر به جلو ضربه بزنید، ساعد خود را ببندید و قوس را کنترل کنید. از نظر تئوری، برای افزایش سرعت توپ، باید نیروی رو به جلو را افزایش دهید).

شکل 5: پای راست روی زمین قرار میگیرد و بدن شروع به خم شدن به جلو می کند.

شکل 6: چوب راکت ثابت نگه داشته میشود و به قسمت پایینی وسط-بالای توپ ضربه زده میشود. ساعد زیاد حرکت نمی کند و بیشتر از بازو استفاده می‌شود.

مالونگ

شکل7: با بستن ساعد قوس توپ کوتاه‌تر میشود. پای چپ روی زمین قرار میگیرد تا بدن به میز برخورد نکند.

شکل8: کمر باید به اندازه‌ای بچرخد تا بتوان از قدرت کل بدن استفاده کرد. کار پا نیز مهم است. با پیدا کردن نقطه ضربه قبل از چرخش بدن، میتوان ضربه قدرتمندتری ایجاد کرد.

مالونگ-فورهند

 اگرچه بسیاری از بازیکنان آماتور این نکات را می دانند، اما هنوز در رقابت های خود با مشکل مواجه میشوند. آیا افزایش نیروی رو به جلو به معنای «ضربه زدن» بیشتر است و چقدر باید ساعد خود را هنگام ضربات باز کنید؟

ما معتقد هستیم که می توان با توجه به حرکات ما لونگ پاسخ به این سوالات را پیدا کرد. اگر به تصویر 5 نگاه کنید، پای چپ ما لونگ به جلو حرکت کرده است، بدن او نیز به جلو خم شده است و از قدرت بدن در این حالت استفاده میکند. چوب راکت نیز خیلی از بدن او دور نیست. در تصویر 6، زاویه چوب راکت ثابت است و به بالای توپ ضربه وارد میشود. در این حالت، توپ بازگشتی با بک اسپین همراه است و در نتیجه باید بر آن غلبه شود. از آنجایی که ضربات در این حالت نیاز به قدرت/سرعت بیشتری دارند، ضربات محکم تر اثر بهتری خواهد داشت. در تصویر 5-6، واضح است که ما لونگ در حال ایجاد یک نیروی رو به جلو برای افزایش قدرت و سرعت وارده به توپ است. در تصویر 4، می‌توان دید که مچ دست ما لونگ به سمت بیرون حرکت می‌کند. در تصویر 7 و 9، مچ دست او به سمت داخل حرکت می کند، یعنی از مچ دست استفاده کرده است. حرکت مچ دست برای کنترل قوس حیاتی است. حرکت نباید خیلی بزرگ باشد، بلکه باید ناگهانی و سریع باشد تا بتوان چرخش توپ را افزایش داد.

در تصویر 6-8، حرکت ساعد ما لونگ کاملا مشخص است. این حرکت عمدتا برای انتقال قدرت از بدن به توپ و کنترل طول قوس انجام میشود. حرکت ساعد را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: در لحظه ضربه زدن به توپ، که در این جا حرکت محدود است و همانطور که مشخص است، ما لونگ بیشتر از بازوی خود استفاده میکند. و قسمت دوم، درست پس از ضربه زدن به توپ است که حرکت جلو بازو را افزایش میدهد، بنابراین نیروی رو به جلو کاهش یافته و قوس کوتاه خواهد شد. این نکته هنگامی که به میز نزدیک می‌شوید، بسیار مهم است. تصویر 9-10 نشان می‌دهد که چگونه ما لونگ ریکاوری خود را بهبود میدهد و با قرار دادن پای چپ روی زمین از برخود بدن با میز جلوگیری میکند. در همان زمان دستش را شل کرده، اما بدنش را نسبتاً سفت نگه میدارد.

 

منبع:

Techniques

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *