تنیس روی میز

چوب راکت شش ضلعی Stiga Cybershape

استیگا-سایبر-شیپ

Stiga Cybershape یک چوب راکت نوآورانه در انتظار ثبت اختراع است که ویژگی‌های متفاوت آن باعث توجه علاقه مندان ورزش تنیس روی میز شده است.  شکل شش ضلعی آن فوق العاده چشم نواز است و بازیکنان زیادی در مورد این محصول کنجکاو هستند. اما آیا این چوب راکت شش ضلعی عملکرد خوبی دارد یا فقط یک ترند زودگذر است؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم در این بلاگ ویژگی‌های چوب راکت زیبای Stiga Cybershape  و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

مشخصات فنی

مشخصا یکی از تفاوت‌های بارز بین Cybershape و چوب راکت‌های معمولی شکل آن است. برخلاف سایر چوب ها که شکل دایره ای دارند، Cybershape شش ضلعی است. کمپانی Stiga پس از انجام آزمایشات مختلف روی سطح موثر چوب راکت های تنیس روی میز تصمیم به این تغییر نوآورانه یعنی ساخت یک چوب راکت شش ضلعی گرفت و در نهایت قسمت بالایی چوب را به عنوان سطح موثر و منطقه بهینه برای ضربات در نظر گرفت. نتیجه این تحول، طراحی چوب راکتی است که سطح موثر آن در قسمت بالایی 11 درصد وسیع‌تر از چوب‌های متدوال تنیس روی میز است.

برای اطمینان از اینکه این کار باعث افزایش وزن این چوب راکت نمی‌شود، متخصصان Stiga مجبور شدند تغییرات دیگری نیز اعمال کنند. در ساخت این چوب راکت از لایه‌های CCF استفاده شده است. این ترکیب یک کامپوزیت کربنی ساخت کشور آلمان است که سبک‌تر از سایر لایه های کربنی استاندارد می‌باشد. علاوه بر این، کارشناسان کمپانی استیگا موفق شدند که با کاهش دو درصدی بخش پایینی سطح چوب به وزن استاندارد و مورد تایید فدراسیون بین المللی تنیس روی میز یعنی 85 گرم برسند.  

بر اساس جست‌و‌جوی‌های آنلاین به نظر می‌رسد که ترکیب و ترتیب قرارگیری لایه‌های Cybershape به صورت koto-ayous-carbon-kiri-carbon-ayous-koto باشد.

تاکنون چه بازیکنان حرفه‌ای از چوب راکت تنیس روی میز Cybershape استفاده کرده‌اند؟

یکی از بازیکنان مطرحی که به دلیل استفاده از Stiga Cybershape توجه زیادی را به خود اختصاص داده است Truls Möregårdh می‌باشد. Möregårdh یک بازیکن 20 ساله سوئدی و تحت حمایت Stiga است که در مسابقات قهرمانی جهانی 2021 در هیوستون عملکردی باورنکردنی از خود نشان داد و موفق به راهیابی به به فینال رقابت‌ها شد. چوب راکت منحصر به فرد CyberShape از همان لحظه توجه بسیاری از بازیکنان را در سراسر جهان به خود جلب کرد.

Möregårdh در مورد این چوب راکت اظهار داشت که از روز اول عرضه این محصول از آن استفاده کرده است: "بعد از استفاده از این چوب راکت شش ضلعی فقط با چند جلسه تمرین به سرعت احساس کردم که کاملا با سبک بازی من هماهنگ است و زمان عادت کردن به این چوب راکت اساساً صفر بود".

ترلس-بازیکن-تنیس-روی-میز

نقات قوت

نقاط ضعف

اول از همه باید گفت که Cybershape یک چوب راکت کربنی فوق العاده است. دسته این چوب لمس خوبی دارد. همچنین یک جلوه هولوگرافی دارد که بسته به زاویه دید شما به رنگ آبی یا بنفش ظاهر می‌شود.

از نظر عملکردی، بزرگترین قدرت چوب راکت سایبرشپ Stiga مربوط به افزایش ناحیه ضربه آن است. با افزایش 11% این ناحیه شما سطح بیشتری برای ضربه زدن و همچنین سطح موثر بزرگتری خواهید داشت. به این ترتیب، می توانید عملکرد بهتری در بازی تهاجمی از خود نشان دهید، زیرا Cybershape نسبت به اکثر چوب‌های کربنی بخشنده تر است. این چوب راکت از نظر سرعت قطعاً در رده تهاجمی قرار دارد ولی نمیتوان گفت که یکی از سریع‌ترین چوب های راکت کربنی است.  

لایه‌های کربن Cybershape درست روی لایه مرکزی قرار دارند، نه روی سطح چوب. این منجر به کاهش سرعت و کنترل بیشتر می‌شود. بر اساس Stiga این دومین چوب راکت سریع از این برند است که از نظر سرعت فقط دو امتیاز کمتر از Carbonado 145 می‌باشد. اگر مبه دنبال یک چوب راکت سریع و قابل اعتماد با کنترل خوب هستید، Cybershape تمام این ویژگی‌ها را در خود جای داده است.


چوب-راکت-شش-ضلعی

مشکل آشکار Stiga Cybershape قیمت آن است. البته با توجه به اینکه این یک چوب راکت جدید و منحصر به فرد است، جای تعجب نیست که برای خرید Cybershape باید هزینه‌ بیشتری را پرداخت کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که با این وجود Cybershape در مقایسه با چوب راکت‌های کمپانی Butterfly ارزان‌تر است. 

مسئله دیگر به شکل شش ضلعی بودن Cybershape مربوط می‌شود که به شما اجازه نمی‌دهد برای شروع از رویه چوب‌های دیگر استفاده کنید و عملکرد آن را بسنجید. علاوه بر این، بازیکنان ممکن است برای تطبیق با شکل شش ضلعی این چوب به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که عملکرد این محصول متأسفانه هزینه بالای آن را جبران نمی‌کند، ولی بدون شک یک تحول نوآورانه و خوب در دنیای تنیس روی میز است که به دلیل سطح موثر بزرگ‌تر و کنترل و سرعت خوب مورد استقبال بازیکنان تهاجمی تنیس روی میز زیادی قرار گرفته است.

منبع:

pingpongruler

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *