تنیس روی میز

رویه مناسب برای چوب راکت تنیس روی میز

رویه-چوب-راکت-پینگ-پنگ

مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر، تجهیزاتی که برای بازی تنیس روی میز استفاده می‌کنید تأثیر قابل‌توجهی بر نتیجه بازی‌ها و مهم‌تر از همه، پیشرفت شما به عنوان یک بازیکن دارد.

اکثر مبتدیان در هنگام خرید اولین راکت سفارشی خود کاملاً تحت تأثیر تنوع بالای محصولات موجود قرار می گیرند. بعضی از بازیکنان به صورت وسواس گرایانه ای همیشه راکت ها و رویه های خود را با رویه های جدید و به روز تعویض می‌کنند.

این بازیکنان اغلب در بهتر شدن شکست می خورند، زیرا دائماً با راکت های مختلف بازی می کنند و به محض اینکه به آنها عادت کردند، از یک رویه دیگر استفاده می‌کنند.

توصیه می کنیم تا زمانی که می توانید از یک رویه استفاده کنید. با تمیز کردن صحیح رویه های راکت خود می توانید عمر مفید آن ها را تا حد امکان به حداکثر برسانید. همچنین باید پس از اتمام بازی راکت خود را در یک جعبه یا کیف با کیفیت نگهداری کنید.

اکثر بازیکنان چند بار در سال تجهیزات و رویه های راکت های خود را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز آن را تغییر می‌دهند. اگر در طول هفته سه بار بازی می‌کنید، بهتر است در سال 3 بار رویه خود را تعویض کنید.

در این پست، نحوه عملکرد رویه های مختلف و نحوه انتخاب مناسب آن ها توضیح داده شده است.

ما تمام رویه های تنیس روی میز موجود را مطالعه کرده ایم و به شما کمک خواهیم کرد که با توجه به سبک و سطح بازی خود بهترین رویه راکت را انتخاب کنید.

انواع رویه های تنیس روی میز

هر یک از این رویه ها ویژگی‌های واقعاً متفاوتی دارند که برای درک بهتر در جدول زیر خلاصه شده است.

رویه ها

معکوس

دانه کوتاه

دانه بلند

آنتی اسپین

سرعت

8

8

5

4

چسبندگی

9

6

2

3

حمله

9

8

4

1

دفاع

7

7

9

9

تنوع

10

7

4

4

محبوبیت

10

7

7

3

برای ارزیابی محبوبیت انواع مختلف رویه های تنیس روی میز، یک نظرسنجی نیز انجام شده است که بر اساس آن از 611 بازیکنی که پاسخ دادند، 476 بازیکن از رویه معکوس در بک هند و فورهند استفاده می کنند (77.9%)، 52 نفر بدون هیچ رویه معکوسی روی راکت خود بازی می کنند (8.5%)، 41 نفر حداقل در یک طرف از رویه های دانه کوتاه استفاده می‌کنند (6.7٪)، 35 نفر با رویه های دانه بلند بازی می‌کنند (5.7٪) و فقط 7 بازیکن از رویه های آنتی اسپین استفاده می‌کنند (1.1%).

این نتایج با این واقعیت که اکثر بازیکنان سبک تهاجمی دارند، هماهنگ است. بنابراین، اگر یک بازیکن تهاجمی هستید، به دنبال رویه های معکوس و دانه کوتاه باشید.

رویه های معکوس

اکثر بازیکنان تنیس روی میز از رویه های معکوس (یا رویه های صاف) استفاده می کنند. این رویه ها “معکوس” هستند، زیرا دانه ها زیر این رویه قرار گرفته اند، نه سطح آن.

رویه های معکوس همه جانبه هستند و تقریباً برای هر سطح و سبک بازی یک رویه معکوس وجود دارد.

مزیت اصلی رویه های معکوس در چسبندگی بالای آنها است. به عبارت دیگر رویه های معکوس می توانند چرخش بسیار زیادی را به توپ منتقل کنند. شما می توانید انواع حرکات را با رویه های معکوس انجام دهید.

اگر مبتدی هستید، توصیه می کنیم که از رویه های معکوس استفاده کنید. کنترل این رویه ها بالا است و میتوانید سبک های مختلف را به راحتی در حین بازی اجرا کنید.

اما اگر از بازیکنان حرفه ای هستید، می‌توانید به دنبال رویه های سریع‌تر و سخت‌تر بروید، زیرا با افزایش سرعت بازی، شما نیز باید سرعت خود را افزایش دهید.

اگر شما از بازیکنان نیمه حرفه ای یا در سطح متوسط هستید، بسته به اینکه در چه حرکاتی بهتر هستید، می‌توانید از رویه های نرم تا تقریبا سخت استفاده کنید.

برای مثال، بازیکنانی که میتوانند ضربات محکمی بزنند، بهتر است که از رویه های متوسط یا سخت در فورهند و از رویه های نرم یا تقریبا نرم در بک هند استفاده کنند. استفاده از رویه های نرم در بک هند به این دلیل است که چنین بازیکنانی به اسپین و ثبات در طول بازی نیاز دارند.

رویه های دانه کوتاه

رویه های دانه کوتاه در اصل همان رویه های معکوس هستند که وارونه شده اند. مزیت اصلی رویه های دانه کوتاه این است که به اندازه رویه های معکوس چسبندگی ندارند.

ممکن است از خود بپرسید چرا چسبندگی کمتر یک مزیت محسوب می‌شود؟ این رویه ها نمی توانند به اندازه رویه های معکوس چرخش تولید کنند و علاوه بر این اسپین های بسیار کمتری را نیز جذب می کنند.

در نتیجه، رویه های بسیار مناسبی برای دریافت هر نوع اسپین ورودی هستند. این رویه ها تحت تأثیر اسپین‌های قدرتمند حریفان شما قرار نمیگیرند و به شما این اجازه را میدهند که به راحتی ضربات چرخشی را بلاک کنید و به توپ ضربه بزنید.

دریافت سرویس، درایو، کانتر اسپین، بلاک کردن، همگی با رویه های دانه کوتاه بسیار موثرتر هستند.

اگر بازیکنی هستید که نیازی به چسبندگی اضافی رویه های معکوس ندارید، توصیه می‌کنیم که رویه های دانه کوتاه را امتحان کنید. اگر دوست دارید به جای اسپین به توپ ضربه بزنید نیز میتوانید از رویه های دانه کوتاه بدون هیچ مشکلی در بکهند یا فورهند استفاده کنید!

استفاده از رویه های دانه کوتاه در یک طرف و رویه های معکوس در طرف دیگر ترکیب بسیار خوبی است، زیرا میتوانید توپ را با رویه معکوس بچرخانید و برای ضربات اسمش از سمتی که دارای رویه دانه کوتاه است، استفاده کنید.

چنین ترکیبی بسیار قدرتمند است و باعث سردگمی حریفان شما خواهد شد، زیرا وقتی با رویه های معکوس ضربه می زنید، حریفان شما باید تاپ اسپین های سنگین را بلاک کنند و وقتی با دانه کوتاه ضربه می زنید، باید ضربات سریع، صاف و بدون چرخش را دریافت کنند.

رقابت با بازیکنان ماهری که از این سبک استفاده می کنند بسیار دشوار است.

نقطه ضعف اصلی رویه های دانه کوتاه در مقایسه با رویه های معکوس قابلیت های بسیار محدود آن ها است. رویه های دانه کوتاه به دلیل چسبندگی کمترشان به شما اجازه دریافت ضربات پایین را نمی‌دهند و بخشندگی کمتری در مقایسه با رویه های معکوس دارند. علاوه بر این، از آنجایی که مسیر توپ با استفاده از رویه های دانه کوتاه همیشه صاف تر از رویه های معکوس است، در صورت ضربات اشتباه، توپ ها به خارج از میز خواهند رفت.

ماتیاس فالک، قهرمان دو نفره تنیس روی میز جهان در سال 2021، به خاطر سبک هجومی فورهند دانه کوتاه خود شهرت دارد. یکی دیگر از مهاجمان بسیار معروف که از این رویه ها استفاده می‌کند، ژی ون است.

همچنین بعضی از مدافعان باتجربه در سطح جهانی مانند هو ینگچائو و یوتو موراماتسو ترجیح می‌دهند که برای چاپ از رویه های دانه کوتاه استفاده کنند، زیرا به اندازه رویه های معکوس چسبندگی ندارند، اما می‌توانند به تنهایی چرخش بیشتری نسبت به رویه های دانه بلند ایجاد کنند.

رویه های دانه بلند

این رویه ها کاملا به رویه های قبلی متفاوت هستند. شاید تنها شباهت آن ها از نظر ظاهری باشد، چرا که رویه های دانه بلند دارای پیپ های بلندتری در مقایسه با رویه دانه کوتاه هستند.

آیا تا به حال به توپ پینگ پنگ ضربه ای زده اید که ابتدا روی میز بپرد و سپس به دیوار برخورد کند؟ اگر هرگز آن را انجام نداده اید، همین حالا امتحان کنید!

هنگامی که در ابتدا به توپ ضربه می زنید، توپ روی میز میپبرد و به تاپ اسپین تبدیل می شود. اما وقتی پس از برخورد به دیوار به سمت شما برمی‌گردد، یک بک اسپین ایجاد می‌کند!

دیوار چسبندگی بسیار کمی دارد، بنابراین توپ همان چرخشی که در ابتدا داشته را حفظ می کند. اسپین بدون تغییر باقی می‌ماند، اما توپ اکنون به سمت شما باز می گردد. محور چرخش توپ بدون تغییر است، اما جهتی که در آن حرکت می کند برعکس است. این تفاوت بین تاپ اسپین و بک اسپین است.

رویه های دانه بلند دقیقا مانند دیوار عمل می کنند. آنها چرخش توپ را معکوس می کنند و به دلیل اثر خمشی کمی به توپ اسپین اضافه می‌کنند.

اگر به تاپ اسپین با استفاده از رویه های دانه بلند ضربه بزنید، یک بک اسپین تولید می‌شود. اگر به بک اسپین ورودی ضربه بزنید، به صورت تاپ اسپین برمی گردد.

چه بازیکنانی باید از رویه های دانه بلند استفاده کنند؟

رویه های دانه بلند عمدتاً توسط 2 نوع بازیکن استفاده می شوند: 

  1. مدافعان 
  2.  پوش بلاکرها

مدافعان به این دلیل از دانه بلند استفاده می کنند، زیرا چاپ با استفاده از این رویه ها راحت تر از رویه های معکوس است. اگر حریف یک ضربه تاپ اسپین اجرا کند و شما با رویه های دانه بلند آن را دریافت کنید، به طور خودکار به بک اسپین تبدیل می‌شود.

دریافت این توپ ها برای حریفان فوق العاده سخت خواهد بود، زیرا هر چه مهاجمان چرخشی بیشتری روی توپ بگذارند، چرخش بیشتری از مدافع دریافت می کنند.

بازیکنان دیگری که به خوبی از رویه های دانه بلند استفاده می کنند، پوش بلاکرها هستند.

این بازیکنان تمایل دارند که از اسپین های غیرفعال برای کب امتیاز استفاده کنند. اگر «دیوار» هستید و ترجیح می‌دهید حریفان خود را با اسپین های پیچیده در حین حرکات آن ها گیج کنید و خود حرکت کمتری داشته باشید، این سبک را امتحان کنید. این سبک نیازمند به لمس عالی، قرارگیری عالی و تاکتیک های هوشمندانه است.

رویه های آنتی اسپین

این رویه ها نیز اساساً رویه های معکوس هستند که چسبندگی کمی دارند یا اصلاً چسبندگی ندارند. به همین دلیل، از نظر عملکردی کاملاً مشابه با رویه های دانه بلند هستند. اکثر بازیکنانی که رویه های آنتی اسپین استفاده می‌کنند، نزدیک به میز بازی می کنند و از آنتی اسپین خود برای ایجاد موقعیت هایی برای حمله با فورهند استفاده می کنند.

آندریا آسکی یک نمونه عالی از این سبک است. او از آنتی خود برای تحمیل اشتباهات و بازگشت های ضعیف استفاده می کند و سپس با فورهند خود به چنین ضرباتی حمله می کند.

مزیت اصلی آنتی اسپین کنترل بالای آن ها است. اکثر رویه های انتی اسپین چرخش بیشتری را نسبت به رویه های دانه بلند و معکوس ایجاد می‌کنند، اما اضافه کردن این چرخش به اندازه رویه های دانه بلند آسان نیست.

ما آنتی اسپین را برای بازیکنانی توصیه می‌کنیم که دوست ندارند با بک هند حمله کنند و ضربات فورهند قوی تری دارند. این رویه ها ابزاری عالی برای دریافت ساده سرویس و ایجاد فرصت‌هایی برای حمله هستند.

 

 

منبع:

The Complete Guide to Choosing a Table Tennis Rubber

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *