تنیس روی میز

نکات مهم قبل از خرید چوب راکت تنیس روی میز

راهنمای-خرید-چوب-راکت

بازی جذاب تنیس روی میز که پینگ پنگ نیز نامیده می شود، طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. مشخصا، علاقه مندان به این رشته ورزشی در اولین گام باید به دنبال یک راکت مناسب برای آموزش، تمرین و شرکت در انواع مسابقات باشند. چوبب‌های راکت تنیس روی میز به صورت آماده (ReadyMade) یا سفارشی (Custom Made) در بازار موجود هستند. راکت های آماده توسط افراد مبتدی یا کسانی که برای اوقات فراغت بازی می‌کنند، استفاده می شوند. در مقابل راکت های سفارشی تنیس روی میز توسط بازیکنان حرفه ای و در رقابت های سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کمپانی های مشهور عرضه تجهیزات تنیس روی میز مانند Butterfly, Stag, Stiga, GKI, Donic و Tibhar طیف گسترده ای از راکت های آماده و سفارشی را در اختیار علاقه مندان به این رشته ورزشی قرار داده‌اند. لازم به ذکر است که اگر به دنبال راکت های سفارشی هستید، باید رویه ها را به صورت جداگانه و مناسب با سبک بازی خود خریداری کنید.

دفاعی در مقابل تهاجمی

راکت های تنیس روی میز را می توان بر اساس ماهیت بازی به دوگروه زیر تقسیم کرد:

راکت های دفاعی از چرخش توپ جلوگیری می‌کنند و به شما این اجازه را می‌دهند که ضربات اسپین و چرخشی حریفان خود را معکوس کرده و یک بک اسپین اجرا کنید. توصیه ما به بازیکنان دفاعی این است که از رویه های آنتی اسپین و دانه بلند در بک هند یا فورهند استفاده کنند.

راکت های تنیس روی میز آنتی اسپین دارای سطحی نرم و صاف هستند و اسفنج نرم تری دارند و به توپ اجازه چرخش نمی‌دهند.

راکت‌های تنیس روی میز دانه بلند، پیپ های بلندتری دارند و نسبت به راکت های معمولی نازک تر هستند. شما میتوانید با استفاده از این راکت ها ضربات غیرمنتظره ای به توپ وارد کنید و حریفان خود را گمراه کنید.

از طرف دیگر، راکت‌های تهاجمی باعث افزایش چرخش و دقت ضربات می‌شوند و چسبندگی بیشتری دارند. بازیکنان میتوانند با استفاده از این راکت ها و با اجرای ضربات تهاجمی و قوی تر به راحتی پیروز مسابقه شوند.  افرادی با سبک تهاجمی بهتر است که از رویه های دانه کوتاه و معکوس استفاده کنند.

دانه ها یا پیپ ها در رویه های معکوس به سمت داخل هستند و یک سطح صاف روی راکت ایجاد می کنند که میزان کنترل توپ را افزایش می دهد.

راکت‌های تنیس روی میز دانه کوتاه پیپ هایی به سمت بیرون دارند که بافتی خشن به راکت می‌دهند. با این راکت ها میتوانید ضربات شدیدتری به توپ وارد کنید و  اسپین یا چرخش زیادی به توپ نخواهید داد.

راکت های تنیس روی میز از یک تیغه چوبی و دو روکش یا رویه در دو طرف تشکیل شده است. این راکت ها به طور استاندارد 75 تا 95 گرم وزن دارند. راکت ها میتوانند بسته به سبک بازی متفاوت باشند، برای مثال بازیکنان با سبک های  تهاجمی، دفاعی یا همه جانبه از راکت های متفاوتی استفاده می‌کنند. هر راکت میتواند سطوح مختلفی از قدرت و کنترل برای شما فراهم کند.

نحوه نگه داشتن راکت

دسته های راکت تنیس روی میز را می توان بر اساس سبک بازیکنان به دو دسته تقسیم کرد:

پن-هولدشیک-هند

در گریپ Penhold، دست بازیکن طوری قرار می گیرد که انگار یک قلم در دست گرفته است. استفاده از فورهند با Penhold به دلیل دامنه حرکتی که این نوع گریپ به بازیکن می‌دهد، کنترل بیشتری دارد. این گریپ در سطح حرفه ای و مسابقات بین المللی چندان محبوب نیست.

در حالت Shake hand، دست بازیکن طوری قرار می گیرد که انگار در حال دست دادن با شخص دیگری است. مزیت این سبک در بازی بک هند است. بازیکنان بین المللی معمولا به صورت شیک-هند از راکت خود در مسابقات استفاده می‌کنند.

انواع دسته های راکت تنیس روی میز

دسته آناتومیک تنیس روی میز به گونه ای طراحی شده است که کاملا در کف دست بازیکن قرار می گیرد. دسته آناتومیک برای دست های بزرگتر توصیه می شود. دسته های آناتومیک تنیس روی میز نسبتاً ضخیم هستند و امکان نگه داشتن محکم راکت را فراهم می کنند. دسته های آناتومیک تنیس روی میز دارای یک برآمدگی در مرکز هستند که متناسب با شکل دست بازیکنان است.

دسته های FL یا Flared نسبتاً انعطاف پذیر هستند و از لیز خوردن راکت جلوگیری می کنند. این راکت ها در بالا نازک تر از پایین هستند.

دسته های مستقیم تنیس روی میز به استفاده فعال از مچ تاکید دارند. دسته های مستقیم تنیس روی میز توسط انواع مختلف راکت ها پشتیبانی می‌شوند. این دسته ها برای بازیکنان دفاعی ساخته شده اند و امکان چرخش چوب را فراهم می کنند. دسته های مستقیم تنیس روی میز معمولا به سه شکل گرد، مربع و تخت عرضه می‌شوند.

ساختار

راکت های پینگ پنگ معمولا از پنج تا هفت لایه تشکیل شده اند. در ساخت راکت پینگ پنگ از  ply(چوب های مختلف) و مواد جدید کربنی استفاده می‌شود. هر چه تعداد لایه های چوب کمتر باشد، راکت انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت. لایه های ply کمتر همچنین باعث افزایش کنترل و کاهش سرعت خواهد شد. هرچه تعداد لایه‌های چوبی بیشتر باشد، راکت سفت‌تر است و در نتیجه سرعت افزایش پیدا کرده و کنترل کاهش پیدا می‌کند.

ضخامت

ضخامت راکت نیز بر ویژگی های بازی تاثیر می‌گذارد. راکت های ضخیم تر، سفت تر هستند. علاوه بر این، ضخامت بیشتر راکت به افزایش سرعت بازی کمک می‌کند، اما کنترل را کاهش می‌دهد. راکت های ضخیم تر به بازیکنان تهاجمی و کسانی که کمتر از ضربات لوپ استفاده می‌کنند، توصیه می‌شوند. بازیکنان لوپ زن میتوانند از راکت های نازک تر استفاده کنند، زیرا سرعت کمتر ولی کنترل بیشتری دارند.

وزن

وزن راکت TT از دیگر عوامل تاثیر گذار بر عملکرد بازی است. راکت های سبک تر برای بازیکنانی که نزدیک به میز بازی می‌کنند عالی هستند. این بازیکنان باید باید سریع‌تر در موقعیت قرار بگیرند و از مچ دستان خود به طور مکرر استفاده کنند.

از طرف دیگر، راکت های سنگین‌تر باید توسط بازیکنانی استفاده شوند که دور از میز بازی می‌کنند و به وزن اضافی برای هدایت توپ در مسافت بیشتر نیاز دارند. این راکت ها کنترل بیشتری با بازیکنان می‌دهند و توانایی بازیکن را برای اضافه کردن چرخش به توپ افزایش می‌دهند. راکت های سنگین تر تنیس روی میز به بازیکنان اجازه می دهند تا قدرت بیشتری به توپ وارد کنند.

مرجع:

Sportskhel

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *