تنیس روی میز

پاک کننده‌های تجهیزات تنیس روی میز – اینگونه باید راکت های تنیس روی میز خود را تمیز کنید

پاک-کننده-تجهیزات-تنیس-روی-میز

این مقاله نحوه تمیز کردن رویه های تنیس روی میز و اینکه چه نوع پاک کننده هایی برای این کار مناسب هستند را توضیح می‌دهد. ابتدا یک توضیح مختصر در مورد عواملی که باعث سایش لاستیک های TT میشوند، ارائه خواهد شد و سپس، چند پیشنهاد برای انتخاب یک پاک کننده مناسب و روش های مختلف افزایش دوام رویه‌های راکت تنیس به شما داده خواهد شد.

اگر میخواهید به سرعت و به راحتی یک پاک کننده مناسب برای روکش های راکت پینگ پنگ خود پیدا کنید، این مقاله برای شماست!

چرا تمیز کردن لاستیک های تنیس روی میز واقعا مهم است؟

نوارها و رویه های راکت تنیس روی میز از یک ماده جذب کننده تشکیل شده اند که به آن تاپ شیت نیز می‌گویند. به دلیل عوامل مختلف (مانند گرد و غبار، تابش خورشید، اکسیژن یا رطوبت)، روکش بالایی مانند تمام لاستیک ها کهنه می شود. علاوه بر این، فشار مکانیکی ناشی از توپ در حین بازی نیز به سایش رویه های TT کمک می کند.

از این رو، با گذشت زمان می توانید علائم تاثیر گذار در سایش سطح راکت های تنیس روی میز را شناسایی کنید. میزان سایش این رویه ها میتواند بر ویژگی های بازی شما تأثیر منفی می گذارند. متأسفانه، بسیاری از بخش های داخلی راکت های تنیس روی میز به درستی تمیز نمی شوند و در نتیجه آلودگی ها / ذرات زیادی را به خود جذب می‌کنند. عنوان مثال این ذرات میتوانند پس از تماس توپ با زمین و سپس با راکت به آن بچسبند. همانطور که می توانید تصور کنید، در نهایت این ذرات باعث سایش سطح راکت شما می‌شوند. از این رو، استفاده از پاک کننده های تنیس روی میز ضروری است!

نحوه استفاده صحیح از پاک کننده های راکت های تنیس روی میز

خوشبختانه برخلاف اسپری های پاک کننده فوم دار قبلی، پاک کننده های جدید تنیس روی میز حاوی حلال نیستند. دلیل آن هم این است که استفاده از پاک کننده های حاوی حلال در بازی ها/مسابقه های رسمی ممنوع شده است. چنین پاک کننده هایی به طور قابل توجهی بر خواص سطح لاستیکی تأثیر می گذارد و همچنین برای سلامتی شما خطرناک هستند.

 

اکثر پاک کننده های مجاز و جدید در داخل بطری های اسپری یا همراه با یک اسفنج ارائه می شوند. هنگام استفاده از پاک کننده، مهم است که تمام سطح روکش خیس شود (علاوه بر این نباید از مقدار زیادی پاک کننده استفاده کنید). پاک کننده را به طور مساوی در سطح راکت پخش کنید و با اسفنج پاک کنید. فشار زیادی به راکت هنگام پاک کردن وارد نکنید. در صورتی که در هفته 2 تا 3 جلسه تمرینی دارید، توصیه میشود که راکت خود را 1 تا 2 بار در هفته تمیز کنید. اما اگر از راکت تنیس روی میز خود به طور مکرر استفاده می‌کنید، باید آن را بیشتر تمیز کنید.

چگونه باید از راکت خود در برابر سایش زودهنگام محافظت کنید؟​

برای محافظت از لاستیک راکت پینگ پنگ خود در برابر سایش زودهنگام باید چند اقدام را انجام دهید. ابتدا باید رویه راکت خود را به خوبی از گرد و غبار، آلودگی و سایر ذرات پاک کنید. با این کار از اثرات منفی و سایش زود هنگام جلوگیری می کنید. رایج ترین نوع پاک کننده ها اسپری های پامپی یا فشاری هستند.

 

یکی از پاک کننده های قابل توجه برای راکت های شما، اسپری پاک کننده Donic Bioclean است که هیچ گونه حلال آلی ندارد. پس از بازی، به سادگی این پاک کننده را در دو طرف راکت خود بمالید و با استفاده از یک اسفنج تمیز کننده آن را خشک کنید.

پس از این، توصیه می شود ازفویل های محافظ استفاده کنید. از این فویل ها فقط بعد از تمیز و خشک کردن رویه راکت استفاده کنید. برای محافظت از راکت های خود در برابر تشعشعات خورشیدی (به ویژه اشعه ماوراء بنفش) میتوانید از  یک کیف راکت برای نگهداری راکت خود استفاده کنید.

آیا می توان چسبندگی رویه های تنیس روی میز را بازیابی کرد؟

یک پاسخ مختصر برای این سوال وجود دارد و آن هم خیر است. البته شما می توانید روند سایش راکت های خود را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازید و دوام آنها را افزایش دهید. همانطور که قبلا ذکر شد، این کار با مراقبت مناسب به دست می آید! برای تمیز کردن لاستیک ها لطفا از دست خود استفاده نکنید. پوست دست‌های شما (کف دست) همیشه حاوی یک لایه نازک از «چربی» و سایر ذرات است که بر خواص لاستیک‌های شما تأثیر منفی می‌گذارد (مثلاً اصطکاک کمتر).

رایج ترین اشتباهات هنگام تمیز کردن راکت های تنیس روی میز

در اکثر موارد روکش های تنیس روی میز به دلیل مراقبت اشتباه و نگهداری نامناسب خیلی سریع فرسوده می شوند. اغلب، تأثیر رطوبت نیز دست کم گرفته می شود. از این رو، مکان هایی با عایق بندی بد، رطوبت بالا و نوسانات بالای دما (اغلب خیلی سرد) به سایش راکت های TT کمک می کند.

علاوه بر این، تابش مکرر، مستقیم و شدید خورشید طول عمر یک راکت را کوتاه می کند. ضمناً، باید به این نکته اشاره کنیم که نیازی نیست که بعد از هر ست، راکت خود را تمیز کنید. این کار بی فایده است و صرفا مصرف پاک کننده را افزایش می دهد.

تمیز کردن راکت های تنیس روی میز - آیا استفاده از آب بهتر است؟

اغلب مشاهده میشود که بازیکنان راکت خود را با فوت کردن و متعاقباً با دست در طول بازی/تمرین پاک می‌کنند، یا در بعضی موارد، راکت را فقط با آب تمیز می‌کنند. این دو روش مؤثر نیستند و معمولاً حتی در عملکرد راکت های شما تاثیر منفی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، به خصوص هنگام پاک کردن با دست، یک لایه نازک از چربی پوست شما به روی سطح راکت منتقل می شود و آنها را لغزنده تر می کند. همچنین تمیز کردن با آب خالص، چربی و سایر ذرات را از بین نمی برد. اما، پاک کننده های واقعی تنیس روی میز میتوانند این کار را برای شما انجام دهند.

نکته: در زمان استراحت طولانی تر، توصیه می کنیم که از فویل های محافظ استفاده کنید. این کار از تماس رطوبت، کثیفی و سایر ذرات با راکت شما جلوگیری می کند. از این رو، دوام و ویژگی های مثبت بازی شما را حفظ خواهد کرد! لطفا توجه داشته باشید که فویل های خودشان به راکت میچسبند فقط برای لاستیک های معمولی مناسب هستند. فویل هایی که خاصیت چسبندگی ندارند نیز برای روکش های چسبنده تنیس روی میز مناسب هستند.

توصیه ما به بازیکنان تنیس روی میز این است که با کمی هزینه از پاک کننده های مرغوب برای مراقبت از راکت های خود استفاده کنند. یکی از از این پاک کننده ها، "Donic Bioclean" است.

 

مرجع:

tt-shop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *