تنیس روی میز

هفت آسیب‌ دیدگی متداول در ورزش پینگ پنگ- بخش اول

آسیب-دیدگی-پینگ-پنگ

پینگ پینگ از ورزش‌های داخل سالنی است که نسبت به سایر ورزش‌های راکتی مانند تنیس به تحرک کمتری نیاز دارد. به همین دلیل به تصویر خیلی از افراد یکی از ورزش‌های کم خطر است. مشخصاً احتمال آسیب دیدگی در بازی تنیس روی میز مانند سایر رشته‌های ورزشی به طور کامل صفر نیست. بنابراین، بازیکنان باید حین اجرای تکنیک‌های مختلف دقت کافی را داشته باشند.
در این این سری از وبلاگ‌ها قصد داریم هفت آسیب دیدگی‌ متداول در ورزش پینگ پنگ و نحوه پیشگیری از این آسیب‌ها را بررسی کنیم.

1. درد شانه

درد شانه یکی از شایع‌ترین آسیب‌ دیدگی‌های پینگ پنگ است که بازیکنان پینگ پنگ تجربه می‌کنند. شانه انعطاف‌پذیرترین قسمت بدن است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در حین بازی دامنه وسیعی از حرکات داشته باشند. معمولا در حین اجرای حرکات سرعتی درگیری شانه بیشتر است. بنابراین می‌توان گفت که شانه به دلیل تحرک بالا، بیش از هر قسمت دیگری در معرض آسیب قرار دارد.

این آسیب‌ها می‌تواند شامل دررفتگی کامل یا جزئی شانه، درد عضلانی یا پارگی تاندون شود. درد شانه گاهی ناشی از بازی‌های طولانی مدت و بدون استراحت کافی، استفاده بیش از حد از یک تکنیک یا اجرای اشتباه یک تکنیک خاص باشد.
معمولا افراد فشار و درد بیشتری را در شانه دست غالب خود حس می‌کنند، زیرا آنها به طور مداوم در حال ضربه زدن به توپ هستند و هنگام دریافت توپ نیز مجدداً دستان خود را تحت فشار قرار می‌دهند.

درد-شانه

چگونه از درد شانه پیشگیری کنیم؟

اول از همه، از عضلات ساعد خود بیش از حد کار نکشید! با این کار دیگر به دنبال یک روش درمانی نخواهید گشت! پیشگیری بهتر از درمان است! بعد از مدتی تمرین یا بازی حتماً استراحت کنید تا عضلات خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. استفاده بیش از حد از عضلات باعث کشیدگی و پارگی آن عضلات می‌شود.
علاوه بر این، وقتی در حال بازی هستید سعی کنید فشار زیادی به شانه خود وارد نکنید. انرژی باید به طور مساوی قسمت‌های مختلف بدن توزیع شود.
همچنین، بهره‌گیری از قدرت عضلات بزرگ بدن مانند گلوتئال، ران و همسترینگ از فرسودگی عضلات کوچکتر در هنگام بازی جلوگیری می‌کند. قدرتی که از عضلات بزرگ به دست می‌آید حتی از زدن ضربات قدرتمند موثرتر است.
علاوه بر این، سعی کنید تسلط خود را بر مهارت‌های پینگ پنگ افزایش دهید. اجرای صحیح حرکات خود یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب است.

هنگام بازی همیشه اطمینان حاصل کنید که شانه های شما در وضعیت درستی قرار دارند تا تعادل را حفظ کنید. همگی ما روزانه ساعت‌های زیادی را صرف تماشای تلویزیون و نشستن پشت لپ‌تاپ یا تلفن همراه می‌کنیم. با گذشت زمان، به دلیل خم شدن پشت به سمت داخل، بدن ممکن است حالت خمیده‌ای پیدا می کند.

برای تشخیص اینکه آیا ستون فقرات در حالت درست قرار گرفته است یا خیر می‌توانید در حالت قائم بایستید و دست‌هایتان را کنار پهلوهایتان قرار دهید. بدنتان را سفت نکنید و ریلکس باشید. مستقیم به جلو نگه دارید و سپس انگشتان شست خود را به سمت بیرون بکشید. اگر انگشتان شست شما کمی به سمت بدنتان خم شده‌است، یعنی باید وضعیت شانه و بدن خود را اصلاح کنید. اما اگر موفق شدید که انگشتان خود را به موازات هم بالا ببرید، ستون فقرات و شانه شما در وضعیت خوبی قرار دارد.

شانه‌های افتاده معمولاً نشانه ضعف عضلات پشت است، زیرا کمتر از آنها استفاده می‌شود. تمرینات ورزشی زیر به تنظیم مناسب شانه‌های شما کمک خواهد کرد و عضلات داخلی و خارجی بالاتنه شما را تقویت می‌کند.

تست-افتادگی-شانه

این تمرین‌ها شامل فوم رولینگ، کشش، زیربغل قایقی و حرکات تمرینی با کش باند است. اگر می‌خواهید شانه‌های قوی داشته باشید، این تمرینات را 3 تا 5 بار در هفته انجام دهید.
علاوه بر این، می‌توانید با تمرینات هوازی شروع به گرم کردن کنید تا قبل از بازی آمادگی کافی داشته باشید. این تمرینات شامل لانج، کشش کوهنورد، بات کیک و پلانک می‌شود. پس از گرم کردن، تمرینات کششی ایستا و پویا را به صورت ترکیبی انجام دهید.

توجه کنید که در صورت آسیب‌دیدگی شدید شانه، به متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مراجعه کنید. گاهی دوره نقاهت ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد و برای اینکه شانه به عملکرد طبیعی خود بازگردد گاهی نیاز به توانبخشی وجود دارد. نادیده گرفتن درد شانه فقط شدت آسیب دیدگی را افزایش می‌دهد. درد شانه خود را جدی بگیرید. البته آسیب‌های خفیف در اکثر مواقع با استراحت کافی قسمت آسیب دیده و کمپرس گرم و سرد و سرمای متناوب برطرف می‌شوند.

2. درد زانو

زانو درد نیز از آسیب دیدگی‌های جدی است که گاهی ممکن است به دلیل شکستگی خفیف و در موارد شدید به دلیل شکستگی یا پارگی رباط یا تاندون در ناحی زانو رخ دهد.
چنین آسیب‌هایی منجر به پیچ خوردن یا خم شدن زانوها یا افتادن روی زانوها به دلیل جابجایی سریع از چپ به راست می‌شوند. این آسیب ها بسیار در تنیس روی میز رایج هستند و شباهت زیادی به پیچ خوردگی مچ پا دارند. هر دوی این آسیب‌ها ناشی از حرکات سریع بازیکن در طول بازی هستند.

درد-زانو

چگونه از خود در برابر آسیب‌های زانو محافظت کنیم؟

یک اقدام پیشگیرانه ساده برای جلوگیری از آسیب به زانو، پوشیدن محافظ یا کش در حین بازی است که زانو را محکم نگه می‌دارد. استفاده از زانوبندهایی که مرکز آنها باز است نیز توصیه می شود. استفاده از این زانوبندها باعث می‌شود که کشکک در موقعیت خود باقی بماند و از آن محافظت شود.
در حین بازی پینگ پینگ، بلافاصله بعد از ضربه، در موقعیت دریافت قرار بگیرید تا در هنگام ضربات برگشتی حریف فشار زیادی به بدن شما وارد نشود.
همچنین حتماً تکنیکها و مهارت‌های خود را تقویت کنید تا هنگام دریافت خود را به سمت توپ‌های حریف پرتاب نکنید.
علاوه بر این، به طور مداوم ورزش کنید تا سرعت و عکس العمل خود را افزایش دهید. با تمرین مداوم اجرای حرکات سریع از راست به چپ برای شما آسانتر خواهد بود. به دلیل حساسیت بالای مفصل زانو در صورت بروز آسیبهای جدی حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت آسیب دیدگی پینگ پنگ خفیف می‌توانید از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و با استراحت کافی زودتر سلامتی خود را به دست آورید.
در صورت شکستگی برای درمان به جراحی و فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت و زمان زیادی طول می‌کشد تا بهبودی کامل خود را به دست آورید.

3. درد آرنج

آسیب دیدگی آرنج یا “Tennis Elbow” که با عناوین اپیکوندیلیت جانبی یا درد آرنج نیز شناخته می شود با درد و التهاب مفصل آرنج همراه است. این آسیب دیدگی پینگ پنگ به دلیل فشار بیش از حد به تاندون ها در آرنج رخ می‌دهد.
بسیاری این آسیب دیدگی را با “Golfer’s Elbow” اشتباه می‌گیرند. در صورتی که این آسیب دیدگی پینگ پنگ به قسمت داخلی آرنج تأثیر می‌گذارد و در مقابل، tennis Elbow قسمت خارجی آرنج را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آسیب دیدگی آرنج می‌تواند به دلیل حرکت مکرر ساعد، فشار بیش از حد به بازوها و ساعدها و اجرای نادرست تکنیها ایجاد شود و بسیار دردناک است. از این رو دوره درمان آن ممکن است طولانی باشد.

درد-آرنج

چگونه از آسیب‌دیدگی آرنج جلوگیری کنیم؟

برای این نوع آسیب دیدگی پینگ پنگ نیز به بازیکنان توصیه می‌شود که دست ها و ساعدهای خود را به اندازه کافی استراحت دهند و بیشتر روی تعادل خود کار کنند تا از افتادن روی آرنج در طول بازی جلوگیری شود.
برای تقویت عضلات آرنج می‌توانید از فوم رولینگ و تمریناتی که باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات شما می‌شوند استفاده کنید. همچنین به طور منظم ورزش کنید و عضلات خود را تمرین دهید.
در صورت آسیب‌های شدید به آرنج باید هرگونه فعالیتی که باعث درد می‌شود را متوقف کنید و با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. پزشک با معرفی تمرین‌های مناسب به شما برای ریکاوری سریع کمک می‌کند.
وقتی بعد از درمان مجدداً به زمین بازی می‌روید، حواستان باشد که اجرای نادرست ضربات قدرتمند می‌تواند فشار زیادی به آرنج شما وارد کند و باعث آسیب دیدگی بیشتر به بافت‌ها شود. بنابراین، حتماً از یک مرببی حرفه‌ای کمک بگیرید.
بازیکنان تنیس روی میز تا رسیدن به ریکاوری کامل گاهی به ماه‌ها و گاهی به چند سال زمان نیاز دارند. بنابراین، برای جلوگیری از این وقفه‌های طولانی، علت یابی آسیب دیدگی پینگ پنگ بسیار مهم است.

منبع:

Tabletennistop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *