تنیس روی میز

کشورهای برتر تنیس روی میز

کشورهای-برتر-پینگ-پینگ
China

1. چین

کشور چین از دهه 1950 برنده بسیاری از بازی‌های المپیک تابستانی پینگ پنگ بوده است. چین در حال حاضر در رتبه اول ITTF قرار دارد و بدون شک می‌توان گفت که کشور برتر در تنیس روی میز است. در المپیک 2008 پکن با شش مدال برنده مسابقات شد و در اولین رقابت‌های المپیک در سئول، به 53 مدال یعنی 28 طلا، 17 نقره و 8 برنز دست یافت. کشور شروع خوبی در عرصه تنیس روی میز داشت و سال‌هاست که جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.
چین همچنین موفق به کسب تمام مدال های طلا در المپیک آتلانتا در سال 1996، المپیک پکن در سال 2008، المپیک لندن در سال 2012 و مسابقات ریو در سال 2016 شد. بر اساس رتبه بندی‌های فعلی، ورزشکاران چینی تا کنون 85 درصد از مدال های طلای تنیس روی میز را کسب کرده‌اند و لقب قهرمان را با افتخار یدک می‌کشند.
علاوه بر این، بازیکنان زن مطرح و با استعداد زیادی در چین وجود دارد که این کشور را در کانون توجه قرار داده‌اند. یکی از آنها دنگ یاپینگ است که در بازی های المپیک 1992 هم در مسابقات انفرادی و هم در رقابت‌های دونفره به مدال طلا رسید. وی همچنین مجددا مدال طلای المپیک 1996 را از آن خود کرد. یاپینگ اولین ورزشکار چینی است که 4 مدال طلای پینگ پنگ المپیک را به دست آورده است.

تیم-ملی-چین

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به 1٪ (0.72٪) از جمعیت 4/1 میلیاردی چین به ورزش تنیس روی میز علاقه‌مند هستند و بازی می‌کنند. چین که بخشی از فدراسیون ITTF است، بیشترین بازیکنان تنیس روی میز را دارد. سه بازیکن برتر جهان فن ژندونگ، ما لونگ و شو شین نیز همگی چینی هستند. فن ژندونگ در حال حاضر در رتبه اول جهان در رتبه بندی ITTF قرار دارد.
ما لونگ نیز با عنوان بهترین بازیکن پینگ پنگ تمام دوران شناخته می‌شود. او از بازیکنان بسیار شناخته شده پینگ پنگ است که از افتخارات او می‌توان به قهرمانی در دو المپیک متوالی، 2020 توکیو و 2016 ریو، قهرمانی در چند دوره مسابقات جهانی تنیس روی میز و رسیدن به عنوان دوبل گرند اسلم اشاره کرد.
طبق مقررات ITTF، برای اینکه یک بازیکن بتواند عنوان گرند اسلم را به دست آورد، باید مدال طلای یک بازی المپیک، قهرمانی جام جهانی و قهرمانی تنیس روی میز جهان (WTTC) را کسب کرده باشد. گرند اسلم دوبل زمانی رخ می‌دهد که یک بازیکن دو بار برنده گرند اسلم شود.
یکی دیگر از بازیکنان مطرح ژانگ یینینگ است که تنها برنده دو گرند اسلم لیگ بانوان می‌باشد. تنها ده بازیکن تا امروز به عنوان قهرمانی گرند اسلم دست یافته‌اند که از این تعداد 9 بازیکن چینی هستند.
این کشور همچنین تیم های ملی بانوان و مردان تاثیرگذار و موفقی دارد. تیم مردان تا کنون 6 بار در مسابقات المپیک به مقام قهرمانی انفرادی دست پیدا کرده است که یک رکورد شکنی محسوب می‌شود. این تیم در سال 1952 تشکیل شد و رسماً نماینده کشور در مسابقات بین المللی بود.
تیم ملی بانوان از سال 1971 تا 1989 در تمام مسابقات قهرمانی انفرادی زنان WTTC از سال 1971 تا 1989 به عنوان قهرمانی دست یافت. این تیم همچنین رکورد بیشترین قهرمانی متوالی زنان را از سی و سوم تا چهلمین دوره WTTC به نام خود ثبت کردند.
کشور چین همچنین مربیان پینگ پنگ پر آوازه‌ای نیز دارد که دانش و مهارت آنها زبان زد خاص و عام است. این کشور بودن شگ سرمایه گذاری زیادی روی این ورزش کرده است و جایگاه خود را در دنیای تنیس روی میز هر روز محکم تر می‌کند.

Japan

2. ژاپن

ژاپن بر اساس رتبه بندی ITTF در سال 2021 دومین کشور برتر پینگ پنگ در جهان است. این کشور تاکنون 4 مدال المپیک در بازی های المپیک تابستانی، دو مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرده است. در المپیک ریو نیز موفق به کسب 3 مدال از 4 مدال شد.
کشور ژاپن همچنین به دلیل داشتن یک لیگ حرفه‌ای شهرت زیادی در جهان پیدا کرده است. بازیکنان مشهور متعددی در تیم‌های ژاپنی بازی می‌کنند که با مدال‌های رنگارنگشان جایگاه این کشور را در صدر رقابت‌‌ها حفظ کرده‌اند. از بازیکنان زن مطرح می‌توان به میما ایتو، میو هیرانو و کاسومی ایشیکاوا و بازیکنان مرد به کوکی نیوا، جون میزوتانی و توموکازو هاریموتو اشاره کرد. میزوتانی با شکست ولادیمیر سامسونوف (بازیکن شناخته شده بلاروس) در المپیک ریو با نتیجه 4-1 اولین مدال المپیک در رشته انفرادی را به خانه برد.
ژاپن همچنین دارنده اولین مدال تیمی مردان در المپیک 2016 است. این کشور در این رقابت به جایگاه دوم و مدال نقره دست یافت. تیم ژاپن با ترکیب خطرناک دو تن از ستارگانش ایتو و میزوتانی برای اولین توانست که تیم چین با بازی زو شین و لیو شیون را شکست دهد.
ژاپن در بازی‌های المپیک 2020 توکیو به مقام قهرمانی رسید و به یک مدال طلا در بخش دونفره دست پیدا کرد. این اولین مدال طلای المپیکی بود که ژاپن از زمان اولین حضورش در المپیک 1988 سئول کسب کرد.

مدال-طلا-تیم-پینگ-پینگ-ژاپن

ژاپن همچنین دارای یکی از قوی ترین تیم‌های پینگ پنگ بانوان است. این تیم موفق به کسب مدال در 2 المپیک متوالی (مدال نقره المپیک 2012 لندن و مدال برنز در المپیک 2016 ریو) شده‌است. همین نتایج باعث شد تا ژاپن در زمره یکی از قوی‌ترین کشورهای تنیس روی میز قرار بگیرد.
بر اساس نظرسنجی که توسط یکی از کارشناسان رسانه ژاپنی به نام آساشی شیمبون انجام شد، بازی ایتو و میزوتانی در المپیک توکیو یکی از خاطره انگیزترین رویدادهای در این کشور بیان شده بود.
این نظرسنجی نشان می دهد که بسیاری از ژاپنی ها به تنیس روی میز علاقه دارند. آنها ترجیح می‌دهند بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی را تماشا کنند یا حتی در این مسابقات شرکت کنند. در این نظرسنجی بیش از 17 درصد ژاپنی‌ها تنیس روی میز را محبوب ترین ورزش خود می دانستند.
کوکی نیوا یی دیگر از بازیکن برتر کشور ژاپن است. وی در المپیک 2010 به مدال طلای بخش جوانان رسید و در سال 2010 در بخش دو نفره و در سال 2011 در مسابقات انفرادی قهرمان تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان جهان شد. کوکی نیوا توانست ما لونگ از چین را در 21 آوریل شکست دهد و تا اولین بازیکنی بود که از مسابقات مقدماتی المپیک آسیایی به المپیک 2012 راه یافت.

Germany

3. آلمان

آلمان بر اساس آمار ITTF در رتبه سوم بهترین کشور‌های تنیس روی میز جهان قرار دارد. این رتبه بندی بر اساس تعداد مدال هایی است که این کشور تاکنون کسب کرده است.  آلمان ۷ مدال المپیک از جمله سه مدال نقره و ۴ مدال برنز در بازی‌های المپیک تابستانی کسب کرده است. این کشور اولین مدال المپیک خود را که یک مدال نقره در بخش دونفره مردان بود در المپیک 1992 بارسلون به دست آورد.
تعدادی زیادی از بازیکنان مشهور از این کشور پا به عرصه تنیس روی میز گذاشته اند. برای مثال تیمو بول، یورگ روسکوف، و دیمیتری اووچاروف از بازیکنانی هستند که با شهرت جهانی خود پرچم کشورشان را در جهان به احتزاز در آوردند. این بازیکنان نماینده آلمان در بسیاری از بازی های المپیک و قهرمانی جهان بوده‌اند و مدال‌های رنگارنگی را به کشور خود هدیه کرده‌اند.

یورگ و دیمیتری تنها بازیکنان مرد تنیس روی میز هستند که تا به حال موفق به کسب مدال المپیک در مسابقات انفرادی آلمان شده اند. یورگ در المپیک 1996 آتلانتا مدال برنز را کسب کرد، در حالی که دیمیتری در المپیک لندن به مدال برنز رسید.

تیم-پینگ-پنگ-آلمان

در سال 1989، فزنر و هم تیمی‌اش قهرمان جهان در مسابقات دونفره شدند و کشور را دوباره در صدر قرار دادند. از آن زمان، تنیس روی میز در آلمان محبوبیت و پیشرفت زیادی پیدا کرده است.
در سال 2004، باشگاه ورزشی بوروسیا دورتموند که یک باشگاه مشهور آلمانی است یک بخش تنیس روی میز به باشگاه فوتبال خود اضافه کرد. هدف آن توسعه و پرورش استعدادهای تنیس روی میز در کشور بود.
تیمو بول زمانی که به عنوان بهترین بازیکن تنیس روی میز آلمان معروف است ،در لیگ ملی آلمان در رده دوم و در مسابقات جهانی ITTF در ژوئیه 2021 در رتبه دهم قرار گرفت.
او ثابت کرده است که بهترین بازیکن تنیس روی میز تمام دوران آلمان است و در سال های 2003، 2011 و 2018 در رتبه اول جهان قرار گرفت. بول در حال حاضر برای باشگاه بوروسیا دوسلدورف بازی می‌کند.
آلمان با کسب مدال نقره در اولین دوره مسابقات قهرمانی اروپا در سال 1958 در جایگاه دوم قرار گرفت و در المپیک 2008 پکن به مدال نقره و در المپیک 2012 لندن و ریو به مدال برنز دست پیدا کرد.
تیم بانوان آلمان نیز در المپیک 2016 ریو اولین مدال المپیک خود که یک نقره بود، به دست آورد. تیم بانوان آلمان به پیروزی های بزرگی دست یافته است و از بازیکنان بسیار با مهارتی تشکیل شده‌است.
آلمان همچنان پتانسیل برتری در ورزش تنیس روی میز را نشان می‌دهد و بازیکنان حرفه‌ای جوانی دارد که می‌توانند کشور را به سطح بالاتری ببرند.

منبع:

tabletennistop

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *