تنیس روی میز

چوب راکت، تمام چوب در مقابل کربنی

چوب-راکت-کربنی-تمام-چوب

چوب راکت های تنیس روی میز کربنی سفت تر از راکت های تمام چوب هستند. سفتی چوب کربن به آن سرعت بیشتری می دهد، اما ارتعاشاتی را که بازیکن در هنگام برخورد چوب راکت به توپ احساس می کند، از بین می برد. راکت های تمام چوب برای یادگیری تکنیک های بازی بهتر هستند، زیرا احساس بیشتری را به بازیکنان ارائه می دهند.

لایه های چوب راکت

برای مقایسه درست لایه های چوب و کربن، ابتدا باید ترکیب یک چوب راکت معمولی را درک کنید. چوب راکت معمولا دارای 5 یا 7  لایه است و این لایه ها معمولاً از چوب یا کربن ساخته میشوند. پیدا کردن چوب راکت تمام چوب بسیار راحت است، اما چوب راکت های تمام کربن به دلیل مقررات فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز (ITTF) نادرتر هستند.

بر اساس ITTF، حداقل 85 درصد از راکت باید از چوب تشکیل شده باشد و هر ماده دیگری که در ساخت آن استفاده میشود باید در مجموع کمتر از 7.5 درصد از ضخامت (یا 0.35 میلی‌متر) چوب راکت را تشکیل دهد.

بنابراین وقتی فردی به چوب راکت "کربنی" اشاره می کند، تقریباً همیشه منظور ترکیبی از کربن و چوب است. به عنوان مثال، یک چوب راکت 7 لایه دارای 5 لایه چوب و 2 لایه کربن است یا یک چوب راکت 5 لایه از 3 لایه چوب و 2 لایه کربن ساخته شده است. چوب راکت های کربنی اغلب به عنوان راکت های کامپوزیت شناخته می شوند.

مشخصا چوب راکت های 7 لایه ضخیم تر و سنگین تر از نسخه های 5 لایه هستند (در صورتی که از یک ماده ساخته شده باشند). چوب راکت ضخیم‌تر و سنگین‌تر «احساس» کمتر و واکنش دهی کندتر، اما قدرت و سرعت بیشتری دارد. این نوع چوب راکت به طور کلی برای بازیکنانی با سبک تهاجمی تر که با فاصله از میز بازی میکنند، مناسب است.

جوب راکت تمام چوب

این نوع چوب راکت قدرت و سرعت نسبتا کمی دارد، اما کنترل آنها آسان است. بازیکنان مبتدی و هر بازیکنی که در حال یادگیری یک تکنیک جدید است، باید از چوب راکت چوبی استفاده کند.

چوب راکت تمام چوب ارتعاشاتی که هنگام برخورد راکت به توپ رخ می دهد را به بازیکنان انتقال میدهد و یادگیری تکنیک‌های جدید را بسیار آسان تر خواهد کرد. زیرا به شما این امکان را میدهد که متوجه ضربات موفق یا ناموفق خود شوید و در نتیجه واکنش های موفق تری داشته باشید. با استفاده از چوب راکت های تمام چوب فرآیند یادگیری تکنیک های جدید بسیار کارآمدتر و سریعتر میشود.

بعضی از بازیکنان همچنین متوجه خواهند شد که چوب راکت چوبی چرخش دادن به توپ را آسان‌تر می‌کند، زیرا درجه سفتی آن ها بالا نیست. با این حال، این رویه یک چوب راکت است که تفاوت اصلی را در چرخش ها ایجاد میکند. یک نکته قابل توجه دیگر، احساس بهتر چوب راکت های تمام چوب نسبت به چوب راکت های کربنی است که مجددا به دلیل سفت نبودن آن ها رخ میدهد. البته چنین چیزی باعث میشود که بازیکن قدرت کمتری به توپ وارد کرده و در نتیجه ضربات کندتری اجرا کند. به همین دلیل است رسیدن به سرعتی مشابه با چوب راکت کربنی، نیاز به تلاش بیشتری از سوی بازیکن دارد.

چوب راکت های چوبی همچنین سنگین‌تر از مدل های کربنی هستند که می‌تواند واکنش بازیکن را کاهش دهد. به طور معمول، بازیکنانی که نزدیک‌تر به میز بازی میکنند، چوب راکت های سبک‌تر را ترجیح می‌دهند، زیرا واکنش‌پذیرتر بوده و برای ضدحمله بهتر هستند.

یکی دیگر از مشکلاتی که بازیکنان هنگام استفاده از چوب راکت تمام چوب با آن مواجه میشوند، عدم ثبات آن است. از آنجایی که چوب با گذشت زمان تغییر میکند و یک ماده طبیعی است، ثبات کمتری در مقایسه با مواد کربی دارد، در نتیجه جهش توپ در لبه ها ضعیف تر خواهد شد.

چوب راکت کربنی

این چوب راکت در مقایسه با نسخه های تمام چوب احساس کمتر، اما عملکرد بهتری دارند. لایه‌های کربن به معنی سفت‌تر بودن چوب راکت است، در نتیجه ارتعاشاتی که هنگام ضربه زدن به توپ وارد میشود، کمتر احساس خواهد شد که یادگیری موثر تکنیک‌های جدید را دشوارتر می‌کند.

از طرف دیگر، سفتی بیشتر به شما قدرت بیشتر و در نتیجه سرعت بیشتری خواهد داد. به همین دلیل است که بسیاری از بازیکنان از مدل تمام چوب برای یادگیری تکنیک‌ها و مدل های کربنی برای افزایش عملکرد خود استفاده میکنند. زیرا سرعت اضافی چوب راکت کربنی به این معنی است که کنترل آن‌ها برای مبتدیان سخت‌تر خواهد بود.

چوب راکت های کربنی سبک تر از مدل های تمام چوب هستند. چنین ویژگی به بهبود واکنش های بازیکنان کمک می کند. بازیکنانی که در فاصله نزدیک به میز بازی میکنند نیز میتوانند عملکرد خوبی با نسخه های کربنی داشته باشند، زیرا میتوانند با یک چوب راکت سبک‌تر به ضربات دشوار با سرعت بهتری پاسخ دهند.

یکی دیگر از مزایای چوب راکت های کربنی که اغلب نادیده گرفته می شود، استحکام آنها است. از آنجایی که فیبر کربن ساخته دست انسان است، جهش بسیار ثابتی در کل راکت ارائه می دهد و بعید است که به مرور زمان خراب شود.

باید به یاد داشته باشید که تمام چوب های کربنی برابر نیستند. قبل از اینکه در مورد چوب راکت های 5 و 7 لایه صحبت کنیم باید بدانید که چیدمان لایه ها نیز در عملکرد کلی تفاوت ایجاد می کند. برای مثال، نزدیک‌تر بودن لایه‌های فیبر کربن به سطح سرعت را بهبود میبخشد، در حالی که نزدیک‌تر بودن به مرکز کنترل بهتری را با خود به همراه دارد.

بنابراین لایه های کربنی یک چوب راکت سریع به سبک بسیار تهاجمی و با قدرت زیاد، بهتر است نزدیک به رویه قرار داشته باشد. قرار گرفتن لایه‌های کربن نزدیک به مرکز، یک چوب راکت متعادل‌تر را به شما ارائه میدهد، و احساس بهتری نیز دارد.

کدام چوب راکت بهتر است؟

این موضوع واقعاً به سطح مهارت و سبک بازی شما بستگی دارد.

بازیکنانی که تازه شروع به بازی کرده‌اند باید از چوب راکت تمام چوب استفاده کنند، زیرا حس بهتری به آنها می‌دهد و میتوانند تکنیک‌های جدید را به‌درستی و بهتر یاد بگیرند. چوب راکت کربنی سرعتی را افزایش میدهد، بنابراین مناسب بازیکنان سبک تهاجمی است، اما برای بازیکنان سبک دفاعی صرف نظر از سطح مهارت آنها کمتر مناسب خواهد بود.

به همین دلیل است که بعضی از بازیکنان حرفه ای هنوز از چوب راکت های تمام چوب استفاده می کنند، زیرا به اینکه کدام مدل را ترجیح میدهند، بستگی دارد. با این حال، اکثر حرفه ای های تنیس روی میز از چوب راکت های کربنی استفاده می کنند.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هر دو مدل را امتحان کنید (اما فقط زمانی که بر تکنیک هایی که استفاده می کنید، تسلط کافی دارید) و تصمیم بگیرید که کدام را بیشتر ترجیح میدهد. اگر میخواهید چوب راکت تمام چوب خود را به یک چوب راکت کربنی تغییر ‌دهید، باید مطمئن شوید که بازیکن ماهری هستید.

منبع:

gameandentertain

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *